22 أكتوبر 2007

كما أعتقد



يحيى : مين أجدع رقاص في الدنيا يا ولا ؟
عمرو : انتَ
يحيى : قول أحسن من أبوك
عمرو : أحسن من أبوك
يحيى : قول أحسن من أبوك
عمرو : أحسن من أبويا



----

الوصول .. اختيار


----


يحيى : جيجي تعرفني من واحنا صغيرين وإحنا في سنك كده ، لما شافت الفيلم حست إنك انتَ أنا بالظبط .. المليجي أبويا بالميلي وانتَ وانا صغير بالميلي .. نظرة العين واحدة

عمرو : يعني هبقى مخرج مهم زيك لما أخلص معهد السينما

يحيى : هتبقى أحسن ممثل في العالم .. ممثل الجيل .. وطبعاً جيلكد قالهالي .. جيلكد أعظم هاملت حصل ، آخر تلات مرات مثَّل فيها هاملت كان عندنا في الأوبرا أثناء الحرب .. كان هنااااك تحت وطلع يقول كلمة الوداع : وقفت على خشبة المسرح أمثل دور هاملت والل الليلة .. الليلة المرة الأخيرة .. فالليلة عايز أسلم الشعلة للجيل الجديد .. ممكن يكون واحد قاعد هنا .. بينكم
قلت أنا ! بيكلمني أنا .. بيحملني المسئولية دي أنا .. إني أكون أحسن ممثل في العالم وبما إنك أنا - على أحسن - .. شفت بقى مسئوليتك دي قد إيه ؟ .. وقريَّب .. في كان :)

عمرو : كان ؟!!

يحيى : وتطلع واحد سولو تستلم الجايزة
وراسك عاملة كده .. بثقة .. لكن تستلمها بتواضح واضح ، والملايين يسقفوا زي المجانين
عمرو .. يحيى : يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

----

الاستمرار .. اختيار

----
يحيى : لازم معجزة تحصل
تحية كاريوكا : ومعجزة ليه ، أول فيلم عمله عمرو خبطولكم جايزتين
يحيى : طب والتاني كان أحسن منه ، طلعنا بإيه ؟! خازوق مغرَّي
تحية كاريوكا : عمرو كان هيموَّت نفسه عشان ياخد الجايزة
يحيى : مش شرط يعني ، مش أنا اللي بفبرك لجنة التحكيم ، الواحد في إيده إيه غير إنه يعمل فيلم عدل
في المؤتمر الصحفي .. قعدت ساعتين أفهم الخواجات إنهم حمرة وخشيت فيلم تاني وخلاص
تحية كاريوكا : وفضلت زي الحديد ، انتَ معجزة ياض
----

السعادة بتجلَّي الوصول .. اختيار

----

أنا بَحِب يُوسِف شاهين !

هناك 8 تعليقات:

غير معرف يقول...

طب ما أنا عارف إنك بتحب يوسف شاهين

محمد المصري يقول...

وهوَّ الموضوع عن يوسف شاهين ! :)

Yasmine Adel Fouad يقول...

لا راجعالك اكيد

وحشتنى

sandrill يقول...

و فضلت زي الحديد

تفتكر هي دي المعجزة فعلاً ؟

أنا عايز أكتر من كده

Searcher يقول...

و أنا كمان بحب يوسف شاهين
تحياتى

محمد المصري يقول...

على الرغم من وجود وسائل اتصال قد تبدو أكثر حميمية وقرباً إلاَّ إن التعليق في المدونات يبدو وسيلة ظريفة لم تفتقد خصوصيتها بعد

--

ياسمين

كنت كاتب حاجة وبعدين مسحتها وهبقى أقولها لما أكلمك

بس عموماً بانتظارك أكيد
مين هيتكلم في تجلَّيات الطريق ومراحله أكتر منك يعني
بالمناسبة الحوار من "إسكندرية كمان وكمان" اللي حضرتك يا هانم لسه مش شفتيه لحد دلوقتي :)


---

أحمد

على الأقل هي بداية طريق يمكن يوصَّل للمعجزة الحقيقية

بس صدقني أنا شايف معجزة في حد ذاتها إننا نقدر نكمل ، نتكعبل ونقع ونقوم ونخر دم ونلعن أبو الدنيا بس يكون عندنا القدرة على الاستمرار ، ده شيء مش قليل في وقت مليان احباطات وأحلام غير مكتملة زي اللي إحنا فيه ..

فاكر السيميائي ؟
في كل مرة أقراها بحس إن كنز سانتياغو الحقيقي كان في الرحلة مش في دهب النهاية
وانتَ بالذات عارف ده كويس .. اللي بنكسبه في الطريق - في بعض الأحيان على الأقل - بيكون أهم من دهب النهاية

محمد المصري يقول...

Searcher

أنا بحب يوسف شاهين
انتَ بتحب يوسف شاهين
كلنا لازم نحب يوسف شاهين :)

تحياتي لحضرتك
ونوَّرت

mano يقول...

www.goonflash.com

the best flash games on out site