04 ديسمبر 2010

The Unbearable Lightness of Being


Juliette Binoche
By: Lilian Wagdy


- ... ، يعني انتِ مثلاً ، اتعاملتي مع مخرجين عُظام كتير ، كل واحد منهم ليه رؤيته وليه طاقته الداخلية ، زي ما انتِ كمان ليكِ رؤيتك وطاقتِك ، إزاي الطاقة أثَرت فيكِ كبني آدمة ؟


- عارفة ، أنا دايماً بقول إن المخرج كل ما بتزيد عظمته وثقته في نفسه مبيبقاش ميال للسيطرة ع الممثل ، باستثناء هانِكه اللي عظيم ومع ذلك عنده هسس بالتحكم ومبيسيبش حاجة تعدّي من تحت إيده ، بس بعيداً عن هانكه عشان مجنون ، فكل ما المخرج بيبقى صغير ، ومقصدش السن طبعاً ، كل ما بيحاول يسيطر عليكِ أكتر ويبقى الفيلم وقتها زي الواجب التقيل اللي عايزة أخلص منه ، بس لو المخرج عظيم فعلاً .. بيكتفي بتعليمات صغيرة أو يحكيلك عن تجربة ، زي إشارات تفتَّحلك سكك وانتِ في الآخر اللي هتحسَي الكلام المكتوب وتدَيله حتَة من روحِك


أنا فاكرة مثلاً زمان ، وقت ما كنت بعمل أزرق مع كيسلوفسكي ، شفتيه صح ؟ ، فاكرة مشهد المستشفى في الأول ؟ لما جولي بيموت جوزها وأولادها وبتخسر في ثانية كل حاجة وبتحاول تنتحر ؟ ، لما قريت المشهد أول مرة قلت لكيسلوفسكي إني عايزة أعيَط ، حاسة العاطفة في المشهد بالشكل ده ، أنا وقتها كُنت أصغر من دلوقتي وخبرتي أقل ، مكنتش مرَيت بتجربة فقد كبيرة للدرجة دي ، وبالتالي مكنتش أعرف ، بس هو كان عارف .. وحكالي ، قالي إن كل ما الفقد بتزيد قيمته كل ما هنحس إن مشاعرنا متكتَفة ومش قادرين حتى نعبَر عنها ، اقتنعت إني أمثَل المشهد زي ما هو عايزه ، ولما الفيلم اتعرض .. قابلت مصوَر برازيلي ، قالي إنه عيَط في المشهد ده لما افتكر إنه معيَطش لما ابنه مات وإن اللي كان موجود في المشهد هو بالظبط اللي كان حاسه وقتها وعمره ما عرف يقوله ، لحظتها كنت فخورة بنفسي كممثلة ممكن تنقل مشاعر حتى أصحابها ميعرفوش يتكلموا عنها وكنت حاسه قد إيه مخرج زي كيسلوفسكي كان ليه أثر في ده




هناك 19 تعليقًا:

المملكة البيضاء لأمة اقرأ يقول...

تقبلي مروري تحياتي لك

Shaimaa يقول...

Good for u :)

dandana يقول...

يعنى
هى قالت لكوا كدا

يابختكوا
باللى قالته
وبالصورة

un-speackable love 2 يقول...

nice blog , i'm new at blogging and liked your blog hope you'll also like mine please visit it , all the best wishes .
http://unspeackablelove2.blogspot.com/

AM!R يقول...

thank you
World trade and the stock market and forex news
http://trade-world1.blogspot.com/

magicumday يقول...

HELLO:

My name is Jose, i want to invite you to my blog, its very important to me... i would like to follow you and that you follow me...
http://top50world.blogspot.com
there, you can vote or give your favorite artist of all countries!! if your country isnt in the list, you can say it!!! say to all your friends, and go to join the new top of the world, the top 50 world!!!

غير معرف يقول...

i hope to see the real light in your hart

คลิบตลกที่สุดในโลก يقول...

love blog very much

eumo يقول...

ما اجمل ان تري الحياة من واقع الخيال

IBN BAHYA - إبــن بهيـــــــــــــة يقول...

توهــان وغمــوض وضبــاب وعمليــات تنويم للشعب وتطييب خواطر مكشوفة .. مثل حبس أربع فاسدين وجيش الفساد لم يمس وعلى رأسه زعيم العصابة مبارك وعائلته ، وتعديل وزارة سقطت أصلاً مع نظامها وبرامج إعلامية للتهدئة والطبطبة البايخة عن طريق كل وسائل الإعلام الحكومي والخاص .. والرغبة العبيطة في حماية الاقتصاد بالتحذير من الإضرابات العمالية ((ما فرقتش كم يوم ؛؛ ماهو منهوب من ثلاثين سنة) ، وأمن الدولة الذي مازال يعمل والشرطة التي يريدون رجوعها دون حساب على دماء مئات الشهداء فضلاً عن التعذيب والمعتقلات .. ووووو إلخ إلخ .. ثورة إيه بقى اللي بتتكلموا عليها ؟؟؟!!! هي فين الثورة دي ؟؟؟!!!

الأدهى والأمر تلك الدعارة الإعلامية (مرة تانية) وأبطال الورق الذين يخرجون بهم علينا كل يوم وكأنهم هم الثورة وبس ويطلبون من الناس الهدوء كأن الثورة خلصت رغم أن دماء مئات الشهداء لم تجف ولم يقدم أي شرطي مجرم واحد للمحاكمة فضلاً عن القادة ولواءات الأمن أو العادلي الذي يوجهون إليه تهمة (قال إيه) .. غسيل أموال ؟! طيب وغسيل شوارع مصر بدماء الشهداء ده مين يتحاسب عنه ؟ نحاكم الشهداء بقى !! . أما زعيم العصابة الأكبر مبارك الذي أمر بالقتل فلا إشارة حتى إليه ومازال يبرطع في شرم الشيخ تحت حراسة رهيبة ؟ أين ضمير الثوار؟ هل نترك دماء إخوة الكفاح الذين ضحوا بأرواحهم من أجل أن نحيا نحن ؟ هل نخذل الشهداء ؟ هل نخذل أمهات وآباء الشهداء ولا نقتص لهم ؟؟؟ هل نخذل بلدنا ومستقبلها ومستقبل أبنائنا ؟؟؟؟

كما أنه من الواضح أن المؤسسة العسكرية لم تستطع الصمود أمام فساد ثلاثين سنة فسقط البعض منها في تلك الأوحال ، ولعل المائة ألف جنية تسعيرة دخول الطلبة إلى الكليات العسكرية خير دليل وسبب جوهري لقلقنا على ثورتنا .. إذ كيف نتركها عارية بين أيدي هؤلاء مع شديد الاحترام والإعزاز للشرفاء منهم بكل تأكيد. ما يراه البعض من ملامح إيجابية هو جزء من الخطة الأمريكية التي سلمت لزعيم العصابة في شرم الشيخ والتي تقضي بمنح الشعب بعض قطرات من الديموقراطية المحسوبة والمحسومة مسبقاً والترويج إعلامياً بشكل موازي لتضخيم القطرات الديموقراطية المحسوبة لتبدو وكأنها إنجازات هائلة لو قورنت بمطالب الناس في العهد البائد فيفرح الشعب بما أوتي ويهدأ.. وينام ببطء على وقع انتصار زائف.

الثورة يا ثوار و يا أحرار .. ليس لها مطالب عند أحد ولا ترجو أحداً .. الثورة هي التي تأمر وعلى الجميع الطاعة لأنها ثورة شعب وهو مصدر السلطات وفوق كل السلطات ، لا صوت يعلو على صوت الشعب ، لا جيش ولا نظام .. الجميع لابد أن يركع أمام إرادة الشعوب .. ماذا إذن؟

الحـــــــــــل

العودة إلى ميدان التحرير وجميع ميادين وشوارع مصر في مظاهرات مليـــونيــــــة
أهـــدافنــــا مش مطالب .. الشعب صاحب السلطة وبس
أهــــدافنـــا واضحة جدا
مجلس رئاسي مدني
حكومة تكنوقراط مستقلة
ما هياش كيميا يعني

Oster Blender يقول...

I like your blog a lot.

ابراهيمم خليل يقول...

الحياة تمر تجرنى جر ما نهاية الأمر مادام العمر يجرى ويمر والحال كالحال لا يسر لن أطيل فقد نفذ الصبر ولكن شعا عا يبدو على السطح نتشبث بة كممر .. مع تحياتى ( ابراهيم خليل -- مدون والمدونة للشاعر المصرى ابراهيم خليل).. ورئيس تحرير جريدة التل الكبير كوم فأرجو المرور عليهما مر (ابراهيم خليل).

دردشة صوتية فوكس عرب شات صوتي يقول...

دردشة صوتية فوكس عرب شات صوتي

http://www.teraaa.com

دردشة صوتية سعودية ، فوكس عرب ، شات صوتي عرب فوكس ، فوكس الجديد ، شات صوتي سعودي ، اقوى دردشة صوتية شات عرب فوكس الصوتي

mano يقول...

http://www.goonflash.com/

mano يقول...

http://www.goonflash.com/

غير معرف يقول...

Wholesale clothing store
Japanese fashion cloth
Korean fashion cloth
European fashion cloth wholesale
online wholesale store
fashion cloth for women
dress wholesale from China

abhasoft يقول...

مشكوووور

abhasoft يقول...

مشكوووور

kevin21 يقول...

Hot Cheap Jordans

Cheap Jordans

Ceap Black White Flight Air Jordans Shoes

Air Jordan 2012 Black Red