14 يناير 2008

خواطر حول الجولدن جلوب


بعد عدَّة عقود .. قد تكون هذه الدورة هي أشهر دورات جائزة الكرة الذهبية

صحيح أنَّها افتقدت هذا العام لبريقها وتميزها بالنسبة للفائزين وللمشاهدين على حدًّ سواء نظراً لعدم إقامة حفلها السنوي ، إلاَّ أن كونها المرة الأولى – والوحيدة كذلك - التي يلغى فيها الحدث السينمائي الثاني من حيثُ الأهمية والزخم الإعلامي – بعد الأوسكار – مُنذُ إنشاء الجائزة عام 1944 سيجعلها بالفعل دورة لا تُنسى ..

السبب المباشر لإلغاء الحفل – بل واحتمالية قائمة في إلغاء حفل الأوسكار القادم - يتعلَّق بإضراب أعضاء نقابة الكتاب السينمائيين في هوليوود .. الأمر الذي جعل زملاءهم الممثلون يتضامنوا مع مطالبهم ، تلك المطالب التي تتمثل في زيادة أجورهم باعتبارهم الفئة الأقل تقديراً وسط منتجي وممثلي ومخرجي هوليوود ، الأفلام تعرض في دور السينما .. الأفلام تباع على الديفيدي .. يربح المنتجون من الإعلانات واللقاءات بل ومن طرق كثيرة أخرى .. الكُتَّاب يرون أن نصيبهم النهائي من الأمر لا يقارن أبداً بحجم الربح لذلك كان لهم مطالبهم العادلة التي أضربوا بسببها ..

والحل بسيط وهو تنفيذ تلك المطالب .. إلا أن الأمر يمكن رؤيته بشكل آخر : منتجي هوليوود لن يتراجعوا ويقبلوا طلبات يرون أنها مغالى فيها من أجل حفنة من الكتاب ، ولكن تضامن أعضاء نقابة الممثلين وقرارهم بعدم حضور الحفل وضع الجميع في ورطة ، هؤلاء في الحقيقة هم من يحقق الزخم الإعلامي للحفل بكل ما تحمله الكلمة من معنى .. غيابهم يعني غياب الحفل بكامله ، لذلك كان قرار إلغاء تلك الدورة وإعلان النتائج في مؤتمر صحفي عُقِد بالأمس – 13 يناير – وتكبد منتجي الحفل خسائر تقدر بملايين الدولارات نظير هذا الإلغاء الاضطراري ..

السؤال الأهم من كل هذا هو تأثير ذلك على حفل الأوسكار وهل من الممكن إلغاءه كذلك ؟؟

لا أحد يعرف .. فعلياً هناك تصميم من جانب المشرفين على الحفل إقامته أيًّ كان الوضع لأن إلغاءه سيسبب خسائر تزيد عن المائة مليون دولار ، ولكن هناك صعوبة كبيرة في إقامة الحفل إذا استمر الإضراب والتضامن من الممثلين – وهم الفئة الأهم إعلامياً في هوليوود - خصوصاً مع تهديد الكتاب بأن يكون اعتصامهم أمام مسرح كوداك نفسه ..

الأوسكار ليس مجرد جائزة فنية هامة وقيمة هي بالتأكيد الأكثر شهرة إعلامية على مستوى العالم ، هيَ كذلك جائزة يدخل في حفلها السنوى الكثير من الأمور التجارية والمادية .. لذلك من الصعب تصور إلغاءها .. "فالحرب العالمية الثانية نفسها لم تستطع ذلك" كما علق ريتشارد هاريسون أحد المشرفين على الحفل ..


****


بعيداً عن أزمة النقابة وإلغاء الحفل أتت النتائج مفاجأة في الكثير من جوانبها .. وإن كانت جميعها تحتمل المنطق كذلك ..

"لا بلد للعجائز" .. عمل الأخوين كوين الأخير الذي غدا أهم عمل هوليودي لهذا العام .. فهو العمل الأكثر حظاً في موسم الجوائز والأكثر مديحاً من الجانب النقدي كذلك ، هذا العمل كان المرشح الأول لحصد جوائز الحفل الأهم – شخصياً توقعت ذلك بالفعل - : أفضل فيلم درامي .. أفضل مخرج .. أفضل سيناريو .. إضافة إلى أفضل ممثل مساعد لأداء خافيير برديم العظيم في العمل ، فاز العمل بأفضل سيناريو وأفضل ممثل مساعد وخسر الجائزيتين الأخريتين ..

مفاجأة بالتأكيد إلا أن بعض النظر في الأمر سيجعل الصورة أكثر وضوحاً
الأخوين كوين وفيلمها كانا الأقرب بالفعل – وحتى الآن هما الأقرب من جائزة الأوسكار – إلاَّ أن قربهما هذا لا يعني أبداً حسم الأمر خصوصاً مع منافسين كـ "أتونمينت" كفيلم .. و"جوليان شنابل" كمخرج ..


جوليان شنابل لم أتوقع فوزه قبل إعلان الجائزة بل ووضعته رابعاً – بعد كوين .. سكوت .. جو رايت - .. إلا أنه لا يمكن نسيان أن هذا الرجل حصد على جائزة الإخراج في مهرجان كان عن عمل شديد الشاعرية والدقة والجمال الإخراجي ، نفس ذات العمل الذي فاز هنا بجائزة أفضل فيلم أجنبي ، عمل من النسق الذي تفضله هوليود من السينما القادمة من خارجها .. صورة سينمائية جميلة مع فكر فلسفي عالي المستوى يطرح تساؤلات هامة عن الحياة والموت – نفس الصفات التي أكسبت عمل أليخاندرو أمينبار الأوسكار والجولدن جلوب منذ ثلاث سنوات - ، هذا الفوز وإن كان مفاجئ إلا أنه في الحقيقة له الكثير من الأبعاد المنطقية ..
فئة أفضل فيلم أجنبي شديدة الإثارة هذا العام أكثر من أي فئة أخرى .. أعمال لأنج لي – الفائز بالأوسكار قبل عامين فقط – والمخضرم مارك فورستر .. والفيلمين القادمين بحظوة نقدية وتكريم بالجائزتين الأهم في كان "بيرسوبليس .. و4 شهور ، 3 أسابيع ، يومين" ، منافسة قوية لم يكن من الممكن حسمها نهائياً .. إلا أنَّ الغريب حقاً أنَّ أيًّ من الأفلام الخمسة لن يتواجد ضمن ترشيحات الأوسكار المقبلة بعد خلو قائمة العشرة المبدئية منهم !



في الفئات التمثيلية كل شيء يبدو منطقياً : خافيير برديم – أفضل أداء في جميع الفئات من وجهه نظري – بأداءه الجبار لشخصية شوغر في رائعة الأخوين كوين يجعل من تتويجه بالأوسكار مسألة وقت ليس أكثر .. فوز سهل .. منطقي .. متوقع بشدة .. وأداء عظيم لشخصية لن تنسى اعتبرها الكثيرين – وأنا منهم – أهم شخصية شريرة ظهرت على الشاشة منذ د.هانيبال ليكتر .. شخصية هوبكنز الخالدة ، الأسترالية كيت بلانشيت : النجمة الهوليودية الأنجح والأكثر تقديراً الآن – مع البريطانية العظيمة كيت وينسلت – قريبة مرة أخرى من أوسكارها المساعد الثاني خلال ثلاث سنوات فقط ، ستواجه منافسة صعبة من أمي راين .. إلا أنه "الأداء الأفضل لشخصية بوب ديلان في فيلم ضم ستة ممثلين أدوا دوره" وكونه غير اعتيادي على الإطلاق – امرأة تقوم بدور رجل .. وليسَ أي رجل كذلك ! – يجعله بلانشيت في المقدمة ، تتويج متوقع كذلك لماريون كوتلرد وجولي كريستي في فئتي أفضل ممثلة – لفيلم درامي وفيلم موسيقي - .. مواجهتهما في حفل الأوسكار القادم ستكون المواجهة التمثيلية الأشد إثارة بالتأكيد باعتبارهما يملكان نفس الحظوظ .. ربما البافتا وجائزة نقابة الممثلي
ن يفضا الاشتباك قبل الرابع والعشرين من فبراير القادم وإن كنت لا أعتقد ذلك ، في فئتي أفضل ممثل لدور درامي وموسيقي نتائج أسعدتني بشدة – ربما أكثر من أي شيء آخر هنا - : جوني ديب : أخيراً ! ومع تيم بيرتن بالطبع ، والمخضرم العظيم – ربما ممثلي السينمائي المفضل بعد مارلون براندو وجيمس ستيوارت دانيل داي لويس بعد غياب خمس سنوات منذ رائعة سكورسيزي "عصابات نيويورك" والعودة تلك المرة مع ألفة هذا الجيل من المخرجين في نظري بول توماس أندرسون بتتويج هو الأول له في الجولدن جلوب وتتويج آخر سيصبح الثاني – إن حدث – في مسرح كوداك الشهر القادم ولا يقف في طريقه سوى جورج كلوني لآداءه المُقَدَّر في فيلم "مايكل كلايتون" ، وإن كان لويس أقرب بحطوات ..


أخيراً
عمل تيم بيرتن الأخير "سويني تود" يربح سباق أفضل فيلم موسيقي أو كوميدي متخطياً "جونو" ذا الثناء النقدي الكبير ، أتمنى أن يكون هذا الفوز خطوة – لا أتوقعها – نحو المقاعد الخمس لأفضل فيلم في حفل الأوسكار القادم ..
وجو رايت يحققها ويربح الجائزة بعمل ملحمي .. جميل .. كبير وضخم ، ربما لا يمثل أي فيلم من أفلام العام خطراً على تتويج "لا بلد للعجائز" كأفضل أفلام العام سوى أتونمينت لجو رايت ، عمل رومانسي كبير عدة الكثير من النقاد الأفضل في الألفية .. عمل مناسب أوسكارياً وله حظوظ في الكثير من الفئات .. عمل حربي ذا أبعاد ملحمية وهو نوع تفضله الأكاديمية كثيراً ، لازلت أرى أن "لا بلد للعجائز" هو الأقرب من أن يصبح فيلم العام .. إلا أن خطورة أتونمينت واحتمالية تتويجه كبيرة ولا يمكن إنكارها .. لسبب بسيط أن نفس تلك الأسباب – القصة الرومانسية ذات البعد الملحمي – حددت مسار الجائزة عام 1996 بذهابها إلى "المريض الإنجليزي" بل وأمام الأخوين كوين نفسيهما بفيلم حاز نفس القبول النقدي ونفس احتمالية الفوز التي يحوزها فيلمها الأخير ! ، مما يجعل من هاجس وصول أتونمينت لكبرى الجوائز الهوليودية واقعاً لا يمكن إنكاره ..


يبدو لي الأمر أحياناً وكأنَّ متابعة نتاج الكعكة الهوليودية في النهاية متعة لا تقل عن مشاهدة أفلام العام ذاتها .. مازال هناك الكثير من المحطات الهامة في موسم الجوائز .. جوائز النقابات المهنية والبافتا البريطانية قد تحدد أكثر بوصلة حفل الأوسكار القادم الذي تزداد إثارته مع أخبار إضراب الكتاب وتضامن الممثلين معهم ..

أما عن الجولدن جلوب هذا العام .. فمجملاً : نتائج مرضية في دورة لن تنسى

هناك 38 تعليقًا:

Hypatia يقول...

محمد انا منقطعه عن الاعمال السينمائيه للاسف طول ما انا فى الكويت

عشان كده باشكرك اوى فرحتنى بفوز جونى ديب ودانيال لويس ديب
الاتنين بحبهم

ازيك يامحمد

محمد المصري يقول...

اعمليها انتِ بس وانزلي مصر وهبقى أدعَّمك بالأفلام اللي فاتتك

أنا كمان أكتر حاجة فرَّحتني فوز ديب ولويس ، الفكرة بقى دلوقتي إنهم الاتنين - في الغالب - هيكونوا قصاد بعض في حفل الأكاديمية الجاي .. ديب فرصته شبة معدومة في حصد أفضل ممثل - وإن كان هيوصلها خلال الكام سنة الجايين متقلقيش - .. لويس هو الأقرب من باقي المرشحين .. يارب بقى نشوفه شايل تمثاله التاني

--

بعد إذنك أنا نقلت ردك بخصوص عبد الناصر في البوست التاني .. عشان رامز يشوفه وعشان كنت عايز أرد على كلامك .. فإنه يبقى في مكانه أفضل

--

أنا الحمد لله بخير .. اقترب وقت الاستقلال وهذا يقترن دائماً بشعور مريح

انتِ إزيك ؟؟

^ H@fSS@^ يقول...

هو انا عشان منقطعة برضو فمكنتش عارفة هما ليه معترضين و على ايه
فمشكور يا محمد انك فصلت الحكاية و مشكور اكتر انك كتبت الريفيو ده عشان الواحد يبقى ملم بالمعلومات دي اللي هي بالنسبة لي مهمة

و عجبني تحليلك للموضوع
انه لو كان احتجاب الكتاب بس مكنش حد عبرهم بس وقفة الممثلين معاهم و عدم خوفهم من منتجين او غيره هي اللي كانت ضربة معلم صحي و هي اللي عملت زخم للحكاية

يا ريتنا نتعلم الدرس
لكن مافيش فايدة

تحياتي

Sherief يقول...

سلامه عليكوا, تدوينة جامده كالعادة. كان لى شوية تعليقات عن الجولدن جلوب. فكرونى بمهرجان القاهرة؛ ماحدش خرج زعلان :), بس ده إن دل على شيء فيدل على إن قد إيه كانت سنة رائعة للأفلام :

1- فوز الأخوة كوين بجائزة السيناريو بالنسبالى ماكانشى محسوم قد فوزهم بالإخراج, إللى عملوه الأخوة كوين ده ماتعملشى قبل كده, فخسارتهم لجوليان شنابل كانت مفاجأه كبيره. بس أنا مازعلتش لإنهم خسروا الإخراج لتانى حد أنا توقعت ياخدها طالما بول توماس ماترشحشى أصلا !!و طالما ريدلى سكوت ال
Over-rated
ماخدهاش.

بالمناسبة, أنا مستنى فيلم شنابل من أيام "كان" و تحديدا لما شفت الترايلر الأكتر من رائع, نزلته بس مستنى الترجمة بفارغ الصبر, شكلك كده شفته :))).

2- أنا عرفت إن الفيلم الأكتر من رائع " بيرسيبوليس" ماوصلشى لأخر تسع ( على حسب ما قريت فى نقد روجر إيبرت للفيلم, ماعرفشى ليه تسعة مش عشرة!) أفلام إللى هيختاروا منهم اخر خمسة, و فيلم شنابل غير صالح للفئة دى عشان جهة الإنتاج أمريكانى و عشان فرنسا دخلت "بيرسيبوليس" المنافسة.

الجولدن جلوب بيدخلوا الفيلم الأجنبى لإختلاف لغته عن الإنجليزيه بس, فمالهمشى دعوة بجهة الإنتاج, بدليل فوز كلينت إيستوود السنة إللى فاتت بأحسن فيلم أجنبى !

أظن فيلم أنج لى ماترشحشى عشان الرقابة بره إدته
NC-17

و الفيلم الرومانى أكيد مش على زوق الأكاديمي خالص...أنا بقول كفاية فتي كده :))).

3- أنا معاك فى منطقية فئات التمثيل, أنا فرحت قوى قوى لفوز بلانشيت و ديب و بارديم طبعااااا. المنافسة عالأوسكار هتبقى منحصرة فعلا ما بين جولى كريستى و ماريون كوتييار فى ظلم صارخ لكن مبرر للمفاجأة الرائعة إلين بيج عن دورها فى الفيلم الجميييل "جونو", بس "البت" لسه عندها عشرين سنة:))), فصعب قوى يعنى.

فوز دانيال دى لويس مرجح بدرجة كبيرة طبعا, و أظن إن ده اخر ما سيحصل عليه
There Will Be Blood
للمنافسة الشديدة في فئات الإخراج و السيناريو مع الكوينز و رايت (في الإخراج طبعا)

قاعد أفكر فى فورميولا تخرج العبقرى بول توماس أندرسون بأوسكار بس مش لاقى خالص :))). أنا كنت بعتبره المنافس الرئيسى للكوينز, بس بعد ما شفت "أتونيمينت" غيرت رأيي, أقرب لذوق الأكاديمى من أى حاجة تانية, و كمان رائع و يستحق.

مقارنة المريض الإنجليزى و "أتونيمنت" بلا وطن و "فارجو" فى الجوون, ملاحظة رائعة ! أكيد أكيد التاريخ هيكرر نفسه.

Sherief يقول...

أنا دعبست و لقيت التسع أفلام اللى هيوصل منهم خمسة للمنافسة على أوسكار أحسن فيلم أجنبى:

http://yrfilms.blogspot.com/2008/01/oscar-foreign-films.html

محمد المصري يقول...

حفصة

أصل اللعبة دلوقتي بقت مين هيشد ومين هيرخي .. والأهم : مين نفسه أطول

الشركات الإنتاجية الأربعة الأكبر في العالم دلوقتي بتشد بزيادة ، فسخت تعاقدتها مع الكتاب لاستمرار اضرابهم .. يعني ببساطة اخبطوا دماغكم في الحيط

هل الكتاب هيوقفوا الاضراب ويقللوا المطالب ؟؟
هما عارفين إن في إيدهم قوة لا يستهان بيها مفادها : مفيش كلام هيتكتب مفيش أعمال هتتنفز .. زادها إننا في موسم الجوايز والحفل الأكبر على مستوى العالم بعد شهر واحد وخساير هوليوود حتى الآن تزيد عن المائة مليون دولار- ستضاعف في حال ألغى حفل الأوسكار - .. زادها أكتر تضامن الممثلين

مين فيهم نفسه أطول ده اللي هنشوفه خلال الشهر الجاي تحديداً
جورج كلوني قالهم أنا شايف إن الرجال المعنيين بالأمر من الطرفين يقعدوا مع بعض زي الشطار في أوضة مقفولة وميخرجوش غير وهما حالين الموضوع عشان مصالح الناس متتعطلش أكتر من كده
وأنا مع اللي هو قاله تماماً ، اللي بيحصل ده مش في مصلحة صناعة السينما ونتايجه هتأثر على الصناعة بأكملها خلال سنين جاية ، وإن كنت وجدانياً مع الكتاب حتى لو شفت إن مطالبهم مبالغ في بعضها ..

محمد المصري يقول...

شريف

كتبت رد طويل وبعدين وأنا ببعته حصل أرخم حاجة في الدنيا ومتبعتش وعملت باك لقيته ضاع !

مش هينفع أكتبه تاني عشان الوقت بس مجملاً متفق معاك في أغلب اللي قلته وبسرعة كده هقول شوية حاجات :

1- فئة أفضل فيلم أجنبي في الجولدن جلوب أقوى بكتير من الأوسكار من ناحية القوة الإعلامية .. أحكم من الناحية دي فقط - وليس من ناحية فنية - لإني لسه مشفتش أي فيلم من الأفلام التسعة
بس مجملاً الفئة دي هتبقى أقل كتير جداً من السنة اللي فاتت اللي حوت أفلام كانت أقوى من أفلام هوليوود ذاتها - تحديداً متاهة فون وحياة الآخرين -

---

جوليان شنابل كان هيفوز بسهولة جداً لو تم ترشيحه ، بس زي ما انتَ قلت فرنسا دخلت بيرسيبوليس

الفيلم الروماني توقعت اقصاءه من الكعكة الهوليودية بالفعل وخروجه لم يكن مفاجأة بالنسبة لي من قريب أو بعيد ، مش لضعف في مستواه لكن لإن هوليوود مش هتكرم فيلم زي ده .. ولحد دلوقتي مش فاهم سبب سعفة كان اللي نالها بس ده مكنش محتمل في الأوسكار ، فيلم بسيط بإنتاجية لا تذكر لقصة عادية جداً بدون أي بهارات تقنية أو فلسفية بيحط الواقعية ( كغاية ) في حد ذاتها مش ( وسيلة ) للوصول لشيء وهو في مجمله عبارة عن عدة مشاهد : Long Shots
مواصفات ستجعل الفيلم له مكان مميز في قوائم النقاد ودورياتهم وجوائزهم .. ستجعله هدفاً للجوائز المعنية بالأفلام المستقلة ذات الإنتاجية البسيطة .. أو حتى تكريم بأكبر جايزة سينمائية كتوجه كان لتشجيع السينما دي - أو لأي سبب لا أعرفه - ، بس في الأوسكار الوضع مختلف ولم يصبح الفيلم هدفاً بالتأكيد .. انتَ مكنتش بتفتي لما قلت إنه مش على زوق الأكاديمية لإن هي دي الحقيقة

2- جونو هيطلع بجايزة السيناريو الأصلي ، إلين بيج طبعاً مش هتاخد حاجة .. بس يا شريف ده في رأيي مش ظلم .. هوليوود أصلاً بتحب تضرب الأرقام القياسية كل فترة ، أداءها رائع في فيلم رائع .. أوك ، بس لو الجايزة في إيدي هديها لماريون فعلاً .. مشفتش كريستي لسه بس قراية بسيطة للي كتبه إيبرت عن أداءها بتحسسني إنها قدمت شيء قيم بالفعل بانتظار مشاهدته ، ولحد ده ما يحصل رأيي إن بيج لم تظلم بالتأكيد

3- فيلم أندرسون هيطلع بالممثل والتصوير ..
عموماً الترشيح الأول لأندرسون في فئة الإخراج بعد ترشيحين كسيناريو شيء مميز عموماً ، ده أعظم مخرج في جيله وهيوصل للجايزة خلال فترة مش بعيدة لو استمرت المسيرة - وستستمر كما أعتقد - عظيمة كما هي الآن - رغم أنها مسيرة عشر سنوات وأربعة أفلام كبرى فقط - ، أتمنى بس إن مخرج بيعتبر سكورسيزي مثله الأعلى - بل وسينال ترشيحه الأول في ( عمله المقدر الثالث ) تماماً كسكورسيزي - ميوصلهاش بعد سن الستين

4- أنا شخصياً لسه عند رأيي إن التكفير المنافس الرئيسي لفيلم الكوينز بس ده ( في حال ترشيحه )

طالما انتَ متفق معايا فحط بند نسبته مش صغيرة إن الفيلم لا يرشح لفئة أفضل فيلم من الأساس

صحيح هو مناسب أوسكارياً .. صحيح هيكون الأكتر ترشيحاً .. صحيح نال الجولدن جلوب . .صحيح عمل رائع جداً بنهاية من أعظم ما شاهدت يوماً

كل ده جميل
بس الفيلم لم يرشح لأي جائزة من النقابات المهنية الأكبر في هوليوود - المنتجين والمخرجين والممثلين والكتاب - .. أعضاء تلك النقابات هم من يرشحون الأفلام لالتهام الكعكة الهوليودية .. تجاهلوا التكفير بشكل غير مبرر أبداً وهذا يقلل من احتمالية ترشيحه كثيراً ..

شكراً يا شريف على الكومينت بتاعك
وأشوفك بكرة بقى بعد إعلان الترشيحات إن شاء الله :)

محمد المصري يقول...

طقت في دماغي دلوقتي أحط توقعاتي للترشيحات اللي هتعلن بكرة عشان الواحد ييجي بكرة زي دلوقتي ويشوف خد كام في اللعبة ، هكتفي بالجوائز التمانية الأهم ، مع إضافة فئة التصوير عشان شفت أغلب أعمالها :

أفضل فيلم

No Country for Old Men
Juno
There Will Be Blood
The Diving Bell and the Butterfly
Atonment

أخرى محتملة : Into the Wild
Michael Clayton

أفضل ممثل :

DANIEL DAY-LEWIS - There Will Be Blood
GEORGE CLOONEY - Michael Clayton
Johnny Depp - Sweeey Todd
VIGGO MORTENSEN - Eastern Promises
Denzel Washington - American Gangster

أخرى محتملة :
RYAN GOSLING - Lars And The Real Girl
EMILE HIRSCH - Into The Wild

أفضل ممثلة

JULIE CHRISTIE - Away From Her
MARION COTILLARD - La Vie En Rose
ANGELINA JOLIE - A Mighty Heart
ELLEN PAGE - Juno
Keira Knightley - Atonement

أخرى محتملة :
CATE BLANCHETT - Elizabeth: The Golden Age

أفضل ممثل مساعد :

JAVIER BARDEM - No Country For Old Men
HAL HOLBROOK - Into The Wild
TOM WILKINSON - Michael Clayton
CASEY AFFLECK -The Assassination of Jesse James By The Coward Robert Ford
Philip Seymour Hoffman - Charlie Wilson's War

أخرى محتملة :

Tommy Lee Jones - No Country

أفضل ممثلة مساعدة :

CATE BLANCHETT - I'm Not There
Saiorse Ronan - Atonement
CATHERINE KEENER - Into The Wild
AMY RYAN - Gone Baby Gone
TILDA SWINTON - Michael Clayton

أخرى محتملة :
Helena Bonham Carter - Sweeney Todd
Ruby Dee - American Gangster

أفضل سيناريو أصلي :

Juno
Michael Clayton
THE SAVAGES
LARS AND THE REAL GIRL
Ratatouille

أخرى محتملة :
Charlie Wilson's War
KNOCKED UP

أفضل سيناريو مقتبس :

No Country for Old Men
There Will Be Blood
Atonement
The Diving Bell and the Butterfly
INTO THE WILD

أخرى محتملة :
Zodiac

أفضل مخرج :

Paul Thomas Anderson, There Will Be Blood
Joel and Ethan Coen, No Country for Old Men
Joe Wright - Atonement
Julian Schnabel, The Diving Bell and the Butterfly
Tim Burton - Sweeney Todd

أخرى محتملة :

Tony Gilroy, Michael Clayton
Sean Penn, Into the Wild

أفضل تصوير :

The Assassination of Jesse James - Roger Deakins
No Country for Old Men - Roger Deakins
There Will Be Blood - Robert Elswit
The Diving Bell and the Butterfly - Janusz Kaminski
Atonement - Seamus McGarvey

Sherief يقول...

فاضل على ساعتى بتاع ساعة على إعلان الترشيحات :).

تفتكر ممكن الأكاديمى ترشح فيلم (جونو) ثلاثة ترشيحات فقط, منهم أحسن فيلم؟! ماحصلتشى من زمان دى يا راجل. "أتونيمنت" هيترشح هيترشح مافيهاش كلام, المهم
American Gangster
مايترشحشى و ياخد أكتر من حقه, و أتمنى إن فيلم شنابل يترشح, بس مأظنش, شوف الأوسكار لما بترشح فيلم أجنبى لفئة أفضل فيلم بيبقى عادة فيلم مكسر الدنيا, و بيترشح فيلم أجنبى و بياخدها, زى
Life is Beautiful & Crouching Tiger, Hidden Dragon
لكن الجرس و الفراشة مش كده.

معاك فى باقى الترشيحات تقريبا, و يا خبر بفلوس :).

^ H@fSS@^ يقول...

يقال و العهد على امي الله يكرمها
انها شافت في التلفزيون خبر مفاداه ان جاي لينو بعد ما كان خلاص حيعمل تسوية مع الكتاب راح اداهم بمبه و مشاهم من الشغل
رفد يعني و جاب غيرهم و لا يمكن قال انه هو بنفسه اللي راح يكتب السيناريوهات بتاعت برنامجه الشهير

فهل حضرتك ممكن تاكد لي المعلومة دي او تنفيها؟؟
ممكن

تحياتي

محمد المصري يقول...

شريف

سوري مكنتش موجود الأيام اللي فاتت عشان كان عندي مشكلة في النت
عموماً كل شيء دلوقتي انكشفن وبان :)

بخصوص جونو فهو حالياً بأربع ترشيحات وأنا شخصياً متوقعتش ترشيحه للإخراج بس عملها فعلاً ، لاحظ إن عمل زي ده بيقويه قوة نقدية هائلة .. إضافة إلى تفضيل الأكاديمية وجود عمل زي ده بين مرشحيها - كوميديا جميلة وراقية مع دراما بسيطة وعميقة في آنٍ - نفس وضع ليتل ميس سانشاين السنة اللي فاتت .. وسايدوايز من تلات سنين .. ولوست إن ترانسلاشن من أربعة

مكنتش متخوف من ترشيح جونو أبداً ، قد ما كنت مقلق من ترشيح التكفير ، صدقني كان فيه خطر حقيقي على التكفير ، لوجود أعمال منافسة من جانب .. ولفقده ترشيحات النقابات من جانب تاني ، أنا معاك طبعاً إنه صعب عمل فائز بالجولدن جلوب لا يتم ترشيحه للأوسكار خصوصاً مع تصدره لترشيحات البافتا ، لكن في نفس الوقت محصلش قبل كده إن عمل فقد ترشيحات النقابات المهنية الأربعة الهامة وتم ترشيحه لأفضل فيلم في الأوسكار

عموماً أنا سعيد جداً لترشيح التكفير حتى مع زعلي لفقد فيلم جوليان شنابل ترشيح - مستحق تماماً - حتى يومها كنت برة وكلمت واحد صاحبي - أحمد جودة - سألته على الترشيحات فقالي الأربعة وبعدين قالي أتونمينت .. رحت قايله بصوت عالي أتونمينت اترشح فعلاً .. حسيت كل الناس بتبص لي كإني مجنون ، بس كنت سعيد فعلاً لإن واحد من أفلامي المفضلة للسنة دي يحصل على ترشيح مستحق تماماً

متفق معاك كمان على صعوبة ترشيح فيلم أجنبي للأوسكار ، بس وضعي لفيلم شنابل تم بناءً على حصاده النقدي الرائع جداً وحصاده الجوائزي كذلك اللي كان بيؤهله تماماً لإنه يكون من الخمسة الكبار على حساب مايكل كلايتون أو أتونمينت حتى

عموماً أغلب الترشيحات مرضية وغير مفاجأة بالنسبة لي ، ربما فقط ترشيح لورا ليني وتومي لي جونز في فئتي التمثيل الرئيسي على حساب أنجلينا جولي ودينزل واشنطون وريان جوسلينج - باعتباره المرشح الأقرب بعد واشنطون -

نشوفك على خير بقى في آخر الشهر ونهاية الموسم السينمائي

محمد المصري يقول...

حفصة

معرفش تحديداً إيه حكاية التسوية دي ، بس اللي أعرفه إنه فعلاً فسخ تعاقداته مع كتاب برنامجه كوسيلة منتهجه في هوليوود حالياً - الإستديوهات وشركات الإنتاج الكبرى تحديداً - للضغط على الكتاب

عموماً هما لحد دلوقتي رجالة وواقفين وقفة رجالة وصدر عنهم بيان بعد فسخ التعاقدات بيأكدوا فيه على استمرار الإضراب لحين تنفيذ مطالبهم

تحياتي يا حفصة

Sherief يقول...

1-أنا إتحرق دمى من كذا حاجة فى الترشيحات الصراحة, أنا لسة مش مصدق إن "مايكل كليتون" إترشح أحسن مزيكا ! و إن جو رايت و جيمس مكافوى مترشحوش ! سيبك من ترشيح مكافوى لإنى ماشفتش فيلم تومى لى جونز لسه, لكن جو رايت لأ إزاى ؟! بجد جونو مايستحقش إخراج (لا أدعى أى فهم فى قواعد الإخراج و كده, أنا على قدى, و مش بقول ده عشان جونو أبسط من البساطة و أتونيمنت فيلم ضخم و متكلف و مونتاج و مزيكا روعة, الإتنين من أفلامى المفضلة السنة دى, لكن حتى شوف توقعات إيبرت و توقعات أى حد أصلا. ده غير إننا بنتكلم على فيلم مترشحشى لأى جائزة تقنية...عموما بلاش أفتى, يمكن بساطة الفيلم هى السبب فى الترشيح. و تحس إن الأكاديمى بتعمل "ستايتمنت" بالترشيح ده؛ إللى هو " أيوة إحنا عايزين من ده")

2- ترشيح مايكل كليتون لأحسن فيلم و مزيكا و إخراج خلانى أدرك حاجة كنت قولتلك عكسها فى تعليق سابق, إن السنة اللى فاتت أفلامها كانت أحسن بكتير, مثلا: ديبارتد و بابل و أخر ملوك سكوتلاند و ليتل مس سنشاين و يونايتد 93(أحسن فيلم فى 2006 فى رأيي المتواضع) و بولبير و ذا كوين و متاهة بان و حياة الأخرين و ليتل تشيلدرين و ذا برستيج و تشيلدرن أف من, كلها أفلام جامده جدا, أنا لسه ماشفتش
There Will Be Blood & The Diving Bell and the Butterfly
أكتر فيلمين مستنيهم من أكتر من سنة مثلا, بس مشاهدة كليتون أثبتتلى إن أفلام 2006 كانت أجمد. الفيلم مافيهوش أى شيء سيء, لكن هل أنا فعلا عايز أشوف محامى بيلعب بالقانون لعب بيبتدى مع الأشرار و ينقلب عليهم فى الأخر بعد ما إكتشف حقيقة أساليبهم القذرة ! فعلا ؟! مش كفاية "دراما المستندات" دى بقى :)؟.

أنا اسف على الإسترسال, بس أصل ده وقتى المفضل فى السنة, و الكلام عن ترشيحان الأوسكار-الظالمة :)- مايتزهقشى منه, على الله بعد الرغى ده كله العرض مايتلغيش :).
سلام.

محمد المصري يقول...

شريف

استرسل وارغي براحتك ، المدونة مدوَّنتك ، وبعدين فيه بصرة بينا إن ده الوقت المفضل في السنة بالنسبة لي سواء للمشاهدة أو الحديث عن السينما

متفق معاك في اللي قلته قطعاً

أنا تخيلت إن جايسون ريتمان هيتم التضحية بيه من الكعكة زي ما حصل مع فاريس ودايتون السنة اللي فاتت ، وتوقعت إن مكانه يدخل تيم بيرتن زي ما دخل جرينجراس من سنة ، ومتخيلتش ولو للحظة إن يتم ترشيح التكفير وإقصاء جو رايت .. توقعت فقط أن ينال الفيلم الترشيحين معاً أو يفقدهما معاً

جو رايت يستحق ترشيحاً بالفعل ، مشهد الشاطئ العظيم والمتواصل دون قطع لأكثر من ثماني دقائق يكفي لاعطاءه هذا التكريم .. فالإعجاز هنا لم يكن فقط في التصوير قد ما هو في التحكم في كل شيء مما يجعل نسبة الخطأ تصل إلى صفر ليختصر في مشهد واحد طويل كل معنى الحرب دون إخلال كي يركز على أبعاد قصته الأساسية

لم أحزن على اقصاء واشنطون وجوسلينج في فئة التمثيل قدر حزني لاقصاء رايت في الإخراج

بس انتَ فعلاً لسه شايف دلوقتي إن 2006 أفضل من 2007 ؟؟

2006 في نظري أفضل سنوات الألفية ، مش بس لإن أفلام كتير مهمة ورائعة خرجت فيها - حط على الأفلام اللي انتَ ذكرتها ملاحظات على فضيحة .. والرائعة الدينماركية أفتر ذا ويدنج .. ورائعة زانج يمو لعنة الزهرة الذهبية - لكن كمان لمدى تنوعها في كافة الفئات - الجينير - .. وكيفية تأثير الأفلام دي على الأفلام اللي بعد كده ، فيلم سكورسيزي سيغير مفهوم الاقتباس الهوليوودي من السينما الأسيوية إلى الأبد .. فيلم كفيلم بوند يذهب بالسلسلة لمكان عميق لم تصل إليه يوماً .. فيلم زي يونايتد خلق بُعد جديد لأعظم كارثة حدثت في الألفية .. تشيلدرن أوف مين قمة في التصوير يصنع شكلاً غير مطروق من قبل لأفلام الخيال العلمي المستقبلية
مع وجود لإنجازات مبهرة جداً في نظري .. كعمل سكورسيزي مخرجاً وأداء ميرين العظيم كممثلة وسيناريو بيتر مورجان للملكة

2006 سنة عظيمة فعلاً .. كماً وكيفاً وتأثيراً

2007 سنة جيدة فيها بعض الأفلام الرائعة وعودة لصنف سينمائي هام زي الويسترن بقوة ، بس سواء عدداً أو كيفاً ستصبح أقل كثيراً من 2006 من كل الجوانب

ده شيء واضح حتى في متوسط التقييمات النقدية بين العامين في موقع الطماطم الفاسدة
وواضح كمان في مراجعات النقاد لأفضل أفلام العام ، واحد زي بيراردنيلي مثلاً مداش لأي فيلم من أفلام العام 4-4 بل ووضع على قمة قائمته فيلم أجنبي إنتاج 2006 - حياة الآخرين - بل واعتبر السنة هي أسوأ السنوات السينمائية منذ بداية كتابته عام 93
طبعاً أنا مش معاه في وصفها بهذا الضعف - لن تكون أضعف من عام 2000 على الأقل - ولكن مجملاً هناك اتفاق شبة كامل على كون حصاد العام ليسَ بمثل تميز العام الماضي

أشكرك

سابرينا يقول...

الغريب فعلا ان حفل الاوسكار كان هيتلغي
وفي قنوات فضائيه كانت بتعلن انها هتنقله حصريا حتي من قبل الاتفاق اللي حصل بين المنتجين والكتاب!
اكيد مكشوف عنهم الحجاب
بتمني فوز فيلم طبعا
Atonment
او بطلتهKeira Knightley
لاني بعشقها
thanx 4 ur effort

غير معرف يقول...

adult sex personals little rock [url=http://loveepicentre.com/]wedding invitation and online dating[/url] dating and personals http://loveepicentre.com/ brandi newman personals

غير معرف يقول...

prescription medication abuse [url=http://usadrugstoretoday.com/products/confido.htm]confido[/url] breast expansion archive http://usadrugstoretoday.com/products/generic-imitrex.htm skeletal muscle cells help maintain blood glucose level http://usadrugstoretoday.com/products/norvasc.htm
medical emergency clinic lubbock tx [url=http://usadrugstoretoday.com/products/differin.htm]differin[/url] prostate cancer survivor website [url=http://usadrugstoretoday.com/products/lotensin.htm]benefits of virtual medicine[/url]

غير معرف يقول...

familey blood relations [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zocor.htm]zocor[/url] rosedale medical center and minnesota http://usadrugstoretoday.com/products/aciphex.htm medical transcription in sacramento http://usadrugstoretoday.com/products/prazosin.htm
side effefts of the date rape drug [url=http://usadrugstoretoday.com/products/prednisolone.htm]prednisolone[/url] steel workers cobra health care increase [url=http://usadrugstoretoday.com/products/tulasi.htm]pasadena drug abuse rehabilitation[/url]

غير معرف يقول...

http://gsmboard.com/smf/index.php?topic=85834.new#new http://syokbisnes.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=224480 http://www.wastedwebmasters.com/showthread.php?p=145793#post145793 http://thegump.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=27729
http://diversityleadership.org/smf/index.php?topic=67945.new#new http://cheryleswensson.com/Forum/viewtopic.php?p=1623#1623 http://www.endshere.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=34287 http://www.bellcity.ne.jp/%7Ekentaro/apeboard_plus.cgi?command=read_message&msgnum=23
http://buslove.jinbo.net/zb/zboard.php?id=free2&page=1&page_num=20&select_arrange=headnum&desc=&sn=off&ss=on&sc=on&keyword=&no=2981&category= http://www.mountainbikeeurope.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=157664 http://server75.dedicatedusa.com/%7Ewilleisn/forum/viewtopic.php?f=2&t=55463

غير معرف يقول...

http://havehogwilltravel.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=28879 http://forum.allaboutnothingband.com/viewtopic.php?f=4&t=372446 http://capoeira.boulogne.free.fr/forum/viewtopic.php?p=3777#3777 http://www.vm.co.kr/bbs//zboard.php?id=free&page=1&page_num=20&select_arrange=headnum&desc=&sn=off&ss=on&sc=on&keyword=&no=2238&category=
http://architorturefilm.com/discussion/index.php?topic=310816.new#new http://www.vivacidade.com.br/forum/viewtopic.php?p=164594#164594 http://guerrillatheory.com/viewtopic.php?f=2&t=37323 http://www.frameworkforums.com/viewtopic.php?f=15&t=24639
http://servinghandsboard.com/index.php?topic=275711.new#new http://guantanamo.altervista.org/viewtopic.php?p=9946#p9946 http://ro.diy-jp.info/sky/secret01/apeboard_plus.cgi?command=read_message&msgnum=10

غير معرف يقول...

breast victoria police woman [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/erezione-pack.htm]erezione pack[/url] drug abuse and divorce http://usadrugstoretoday.com/products/aristocort.htm nebraska and decree and divorce and health insurance http://usadrugstoretoday.com/categories/birth-control.htm
veterinary nattokinase dosage [url=http://usadrugstoretoday.com/products/kamasutra-ribbed-condoms.htm]kamasutra ribbed condoms[/url] chromosome and genetic disorder [url=http://usadrugstoretoday.com/products/glucotrol-xl.htm]how to make smoke bombs with sulfur[/url]

غير معرف يقول...

http://healthboard.in/conjugated-linoleic-acid/conjugated-linoleic-acid-reviews
[url=http://healthboard.in/bust/boom-bust-cycles]levitra forum[/url] drug posession charge florida [url=http://healthboard.in/desloratadine/trade-name-desloratadine]trade name desloratadine[/url]
chartered institute 0f enviromental health http://healthboard.in/cyproheptadine/what-is-cyproheptadine
[url=http://healthboard.in/desloratadine/desloratadine-otc]site www coreynahman com diabetes drugs[/url] blindness cialis levitra [url=http://healthboard.in/diamox/does-diamox-leave-a-bad-taste-in-your-mouth]does diamox leave a bad taste in your mouth[/url]
viagra find search 76k cialis sites online free charles http://healthboard.in/buspirone/pills-gen-buspar-buspirone-tabs
[url=http://healthboard.in/coreg]justus drugstore restaurant[/url] generic india viagra [url=http://healthboard.in/calcium/reason-for-high-calcium-blood-count]reason for high calcium blood count[/url] dreampharmaceuticals levitra [url=http://healthboard.in/carbamazepine/known-side-effects-of-carbamazepine]known side effects of carbamazepine[/url]

غير معرف يقول...

http://online-health.in/bentyl/bentyl-indications
[url=http://online-health.in/aspirin/natural-substitute-for-aspirin]pharmacy web design[/url] drugs for the insane [url=http://online-health.in/bactrim/sings-of-bactrim-allergy]sings of bactrim allergy[/url]
importance of drug testing employees htm http://online-health.in/antabuse/naltrexone-antabuse-camprol
[url=http://online-health.in/antabuse/drinking-non-achcolicj-beer-on-antabuse]goalie mask safety health canada[/url] cholesterol medications and erectile disfunction [url=http://online-health.in/bactroban/bactroban-nasal-o]bactroban nasal o[/url]
drug master file http://online-health.in/antabuse/drinking-while-on-antabuse
[url=http://online-health.in/benazepril/drug-interactions-benazepril-and-loratadine]cheap ranitidine pharmacy[/url] pharmacy drug stores [url=http://online-health.in/avodart/avodart-ciales-clomid-diflucan-dostinex-gluco]avodart ciales clomid diflucan dostinex gluco[/url] prescription drug trend [url=http://online-health.in/atarax/atarax-for-false-labor-contractions]atarax for false labor contractions[/url]

غير معرف يقول...

s500 mercedes 201 gps http://autoexpress.in/mazda/how/to/replace/clutch/on/mazda/1987 bargin auto rental palm springs
[url=http://autoexpress.in/maybach/ulrich/maybach/children]computer usage in automobile industry[/url] volkswagen 2008 tiguan [url=http://autoexpress.in/pontiac/lone/star/pontiac/buick/gmc]lone star pontiac buick gmc[/url]
saudi arabia mercedes benz truck dealers http://autoexpress.in/racing/playstation/3/racing/wheels
[url=http://autoexpress.in/mazda/mazda/b2000/tailgate/hinges]auto salvage longmont[/url] automobile makes and models listing [url=http://autoexpress.in/maserati/maserati/layout]maserati layout[/url]
mercedes 280se 1974 http://autoexpress.in/saturn/what/would/life/be/on/saturn
[url=http://autoexpress.in/saab/saab/net]automobile navigation systems[/url] mercedes khani nude pics [url=http://autoexpress.in/radiator/plastic/radiator/repair]plastic radiator repair[/url]

غير معرف يقول...

free florida travel guide http://livetravel.in/disneyland/good-dining-near-disneyland is it safe to travel to egypt
[url=http://livetravel.in/disneyland/hotels-in-disneyland]swiss travel products[/url] monroe house of travel [url=http://livetravel.in/vacation-packages/universal-studio-vacation-package]universal studio vacation package[/url]
carrom magnetic travel chess set http://livetravel.in/tour/international-tour-companies-based-in-australia
[url=http://livetravel.in/flight/picture-of-flight-attendant]online air travel agent voyagers[/url] great bear travel [url=http://livetravel.in/disneyland/new-orleans-square-disneyland]new orleans square disneyland[/url]
nantucket travel packages http://livetravel.in/flight/spirit-flight
[url=http://livetravel.in/airport/airport-extreme-driver-for-windows-xp]india travel blogs[/url] looking for travel companion [url=http://livetravel.in/expedia/expedia-air-travel-cars]expedia air travel cars[/url] alaska travel keywords [url=http://livetravel.in/motel/classic-motel-florida]classic motel florida[/url]
travel american airlines [url=http://livetravel.in/expedia/expedia-reviews]expedia reviews[/url]
barcelona travel packages http://livetravel.in/tours/bus-tours-out-of-nh
[url=http://livetravel.in/car-rental/discount-car-rental-fort-lauderdale]arizona travel tralers for sale[/url] marks and spencer travel insurance [url=http://livetravel.in/map/topograpical-map-of-where-i-live]topograpical map of where i live[/url]
[url=http://livetravel.in/map/where-is-pearl-harbor-map]where is pearl harbor map[/url] olympic pennensila travel [url=http://livetravel.in/airport/airport-tower-audio]airport tower audio[/url] last minute travel package [url=http://livetravel.in/tour/tour-of-homes-chattanooga]tour of homes chattanooga[/url]
flexicover direct travel insurance [url=http://livetravel.in/car-rental/ft-lauderdale-florida-rental-car]ft lauderdale florida rental car[/url]

غير معرف يقول...

mgl automobile insurance notices salvage http://autoexpress.in/radiator/maverick/radiator electric automobile manufacturers
[url=http://autoexpress.in/mercedes/winchester/mercedes]mercedes w109 air valves[/url] salry statistics for automobile engineer [url=http://autoexpress.in/royce/rolls/royce/1st/year]rolls royce 1st year[/url]
mickey sturm volkswagen http://autoexpress.in/porsche/porsche/356/for/sale
[url=http://autoexpress.in/bugatti/bugatti/neck/ties]encinitas foreign and domestic auto repair[/url] cost mercedes maybach [url=http://autoexpress.in/saab/saab/93/turbocharger]saab 93 turbocharger[/url]
vintage auto parts business http://autoexpress.in/plymouth/prudential/realty/plymouth
[url=http://autoexpress.in/mazda/mesa/mazda/dealer]dodge sprinter motorhomes[/url] mercedes screen saver [url=http://autoexpress.in/mercedes/mercedes/benz/car/history]mercedes benz car history[/url]

غير معرف يقول...

womens comfort shoes http://topcitystyle.com/men-casual-type1.html womens clothes catalogues [url=http://topcitystyle.com/dsquared-classic-denim-brand13.html]plus size teen clothes[/url] bernina designer plus extra fills
http://topcitystyle.com/white-black-accessories-color18.html free graphics designer [url=http://topcitystyle.com/roberto-cavalli-women-s-tops-brand7.html]fashion model measurement[/url]

غير معرف يقول...

first hand accounts of india travel http://adventurecollection.in/lufthansa/airborne-warning-and-control-system-boeing-india bus bc travel hope kelowna
[url=http://adventurecollection.in/plane-tickets/europe-to-isreal-plane-tickets]peru travel trekking[/url] pilot guides russian train travel [url=http://adventurecollection.in/lufthansa/photograph-of-first-class-cabin-delta-boeing-757]photograph of first class cabin delta boeing 757[/url]
tuscany travel posters http://adventurecollection.in/disneyland/disneyland-at-orlando
[url=http://adventurecollection.in/maps/german-maps-for-the-icn330]cheap travel for singles[/url] travcoa travel agency [url=http://adventurecollection.in/tourist/tourist-gift-from-holland]tourist gift from holland[/url]
emerald travel guitar http://adventurecollection.in/airlines/airlines-carry-on unknown travel destinations [url=http://adventurecollection.in/travel/find-travel-companions]find travel companions[/url]

غير معرف يقول...

quickime video adult http://theporncollection.in/orgy/foot-slave-boy-in-femdom-orgy
[url=http://theporncollection.in/moms/moms-asshole]play boy adult[/url] umbrella stroller adult [url=http://theporncollection.in/hentai-porn/ben-10-xxx-hentai]ben 10 xxx hentai[/url]
celebrity sexy xxx wallpaper http://theporncollection.in/gay-sex/gay-consumer
[url=http://theporncollection.in/lesbian-xxx/lesbian-spanking-galleries]clare guard grl lubricant[/url] hentai fous [url=http://theporncollection.in/porn-girl/bonde-co-ed-porn]bonde co ed porn[/url]
melancholy of haruhi suzumiya hentai http://theporncollection.in/hentai-sex/the-boundary-between-dream-and-reality-hentai
[url=http://theporncollection.in/porn-girl/tomboys-porn]porn boobs video[/url] website adult toys own [url=http://theporncollection.in/porn-girl/asian-porn-star-free-clips]asian porn star free clips[/url]
hungarian adult model agencies http://theporncollection.in/moms/watching-moms-undress
[url=http://theporncollection.in/lesbian-xxx/lesbian-centers-in-southern-california]raven riley sexy videos[/url] dildo lesbo [url=http://theporncollection.in/gay-porn/foto-gay-pride]foto gay pride[/url]

غير معرف يقول...

free dildo porn samples http://xwe.in/adult-xxx/add-adult-questionaire
[url=http://xwe.in/archive-adult/texas-adult-protection-services]online free adult magazines[/url] dream kelly dildo [url=http://xwe.in/condom/how-to-use-condoms-during-sex]how to use condoms during sex[/url]
sexy makeup tips for teens http://xwe.in/adult-video/free-adult-video-downloads
[url=http://xwe.in/ass-sex/pic-of-black-ditch-with-a-fat-ass-n-young-them-30]free adult christmas sunday school lesson[/url] online adult sex comic [url=http://xwe.in/ass-sex/free-ass-tpg]free ass tpg[/url]
anal granny http://xwe.in/orgasm/the-science-of-orgasm
[url=http://xwe.in/bbw/bbw-depraved]blog anal porn[/url] free mature adult porno [url=http://xwe.in/teen-ass/ass-to-mouth-vids]ass to mouth vids[/url]
spinboy virgin aichi http://xwe.in/orgy/old-couple-young-couple-orgy
[url=http://xwe.in/blow/gagin-blow-jobs]free busty amateur jada[/url] free porn movies galleries [url=http://xwe.in/gay-anal/old-gay-fucks-youth]old gay fucks youth[/url]

غير معرف يقول...

winco 690 elite medical chair [url=http://usadrugstoretoday.com/products/grifulvin-v.htm]grifulvin v[/url] how to make smoking pipes http://usadrugstoretoday.com/products/casodex.htm
alnico speaker shoot out [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/colesterolo.htm]colesterolo[/url] written consent for medical procedure [url=http://usadrugstoretoday.com/products/clarinex.htm ]bacteria that start with first letter m [/url] short term benefits of reducing fats in your diet
aetna prescription injectable insurance [url=http://usadrugstoretoday.com/products/abilify.htm]abilify[/url] barefoot kidney cleanse http://usadrugstoretoday.com/products/viagra-professional.htm
prescriptions drugs online physicians [url=http://usadrugstoretoday.com/products/dilantin.htm]dilantin[/url] university of bonn medical [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/disfuncion-erectil.htm ]heart rate 300 150 75 [/url] nettles health herb

غير معرف يقول...

natural lower blood pressure [url=http://usadrugstoretoday.com/catalogue/g.htm]No prescription online pharmacy[/url] alcohol and drug class terms http://usadrugstoretoday.com/categories/sante-generale.htm
vein and artery cavities [url=http://usadrugstoretoday.com/products/ceftin.htm]ceftin[/url] pomagranet health benefits [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zyban.htm ]rowan medical center [/url] greenflag health insurance
aderol weight loss pill [url=http://usadrugstoretoday.com/products/coumadin.htm]coumadin[/url] finasteride hair loss dosage http://usadrugstoretoday.com/products/noroxin.htm
new england journal of medicine sleep apnea [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/artrite.htm]artrite[/url] are computer monitors harmful to your health [url=http://usadrugstoretoday.com/products/hyzaar.htm ]chi tea ingregients [/url] treatment for yeast infection in dog

غير معرف يقول...

statistics on periodontal disease and your overall health [url=http://usadrugstoretoday.com/products/rumalaya.htm]rumalaya[/url] chain drug marketing assoc http://usadrugstoretoday.com/catalogue/r.htm
primrose family medicine center [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/cardio-vasculaires.htm]cardio vasculaires[/url] breast lift cosmetic surgery [url=http://usadrugstoretoday.com/products/acai.htm ]can i get a yeast infection from metronizadol vaginal gel [/url] sinusitis and gum pain
pharmacy technician book [url=http://usadrugstoretoday.com/catalogue/k.htm]Buy generic and brand medications[/url] eaq10 and chronic fatigue syndrome http://usadrugstoretoday.com/products/digoxin.htm
yellow medicine county [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zaditor.htm]zaditor[/url] viagra cartoons [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/hypnotherapie.htm ]deficiency hair loss weight gain [/url] health benefits of soccer

غير معرف يقول...

http://xwp.in/anastrozole/pathology-anastrozole
[url=http://xwp.in/carisoprodol/carisoprodol-soma-sale-120-tabs-99-free-shipping]drug greenville sc[/url] sint eustatius resident internal medicine http://xwp.in/detrol/detrol-la-prostatitis-hyper
palestin trees typical drugs http://xwp.in/emsam/stopping-emsam
[url=http://xwp.in/ibuprofen/celexa-and-ibuprofen-interaction-htm]publix pharmacy prescription costs[/url] does dilated eyes mean there is drug in your system http://xwp.in/cardura/prescription-drug-cardura
monopril generic foreign pharmacy http://xwp.in/elimite/efavirenz
[url=http://xwp.in/amaryl/side-effects-of-amaryl]mexico levitra[/url] internet discount prescription drugs http://xwp.in/dicyclomine/is-dicyclomine-a-laxitive color system drug tests http://xwp.in/hyzaar/generic-hyzaar

غير معرف يقول...

kihei auto rental http://pqx.in/audi/audi/of/mendham dupont racing clipart
[url=http://pqx.in/ducati/sandisk/ducati/review]how to fix a mercedes[/url] auto shop manal [url=http://pqx.in/hyundai/concessionnaire/hyundai]concessionnaire hyundai[/url]
volkswagen jetta problems http://pqx.in/ducati/sandisk/ducati/review
[url=http://pqx.in/hummer/white/hummer/cars/pictures]auto trader olympia wa[/url] mercedes 300 sl 1991 obd [url=http://pqx.in/volvo/reduced/engine/performance/volvo/message]reduced engine performance volvo message[/url]
used mercedes diesel florida http://pqx.in/citroen/problem/citroen/pluriel
[url=http://pqx.in/cadillac/cadillac/michigan/theaters]clean leather automobile interior[/url] automobile air deflectors [url=http://pqx.in/bentley/alexander/bentley]alexander bentley[/url]

غير معرف يقول...

free download of theitalian job movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_frankie_boyle_live/]frankie boyle live[/url] sex scene in not another teen movie http://moviestrawberry.com/films/film_cinderella_70/ movie world discounts victoria
the heartbreak kid movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_village_barbershop/]the village barbershop[/url] scary movie 3 trailer http://moviestrawberry.com/films/film_the_seventh_sign/ panasonic dvd movie cameras
peter pan movie fan [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_phantom_of_the_opera/]the phantom of the opera[/url] kidnaped movie
honey the movie 2003 [url=http://moviestrawberry.com/films/film_feast_of_love/]feast of love[/url] first hacking movie http://moviestrawberry.com/films/film_king_kong_1933/ the war movie 76014
freetorrentgia movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_hills_have_eyes_70/]the hills have eyes 70[/url] wolverine the movie http://moviestrawberry.com/films/film_delta_delta_die_/ drive in movie nc

غير معرف يقول...

the devil wears prada movie summary [url=http://moviestrawberry.com/films/film_hannah_takes_the_stairs/]hannah takes the stairs[/url] movie based screensaver http://moviestrawberry.com/hqmoviesbygenres/download-genre_action-movies/?page=25 horror movie cheerleaders
free full length movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_reap_the_wild_wind/]reap the wild wind[/url] day after tomorrow movie review http://moviestrawberry.com/films/film_broken_arrow_70/ nude movie stars
wall street the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_school_of_rock/]the school of rock[/url] four little aliens try to take earth movie
free crop video image for windows movie maker [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_man_who_knew_too_little/]the man who knew too little[/url] sweetwater movie http://moviestrawberry.com/films/film_brass_target/ evan almighty streaming full movie
fact about happy feet movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_capote/]capote[/url] american movie star priest http://moviestrawberry.com/films/film_teen_wolf/ download freedom writers movie free

mano يقول...

www.goonflash.com

the best flash games on out site