tag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post1496873658835751855..comments2024-03-15T13:38:32.789+02:00Comments on من نور الخيال: The Return of the King : علّي صوتك بالغنامحمد المصريhttp://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comBlogger31125tag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-11618237567915955872017-05-10T10:33:56.331+02:002017-05-10T10:33:56.331+02:00الرجاء تزويدي بمعلومات عن جميع نسخ أغنية "ال&...الرجاء تزويدي بمعلومات عن جميع نسخ أغنية "ال"ليلة يا سمرا" لمحمد منير وسنوات الإصدار وخاصة سنة إصدار النسخة في الابط التالي:<br />https://www.youtube.com/watch?v=BL-rK64dLVoAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06602254813679417080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-51253372279698900642011-11-15T04:19:38.974+02:002011-11-15T04:19:38.974+02:00www.goonflash.com
the best flash games on out sit...www.goonflash.com<br /><br />the best flash games on out sitemanohttps://www.blogger.com/profile/01474828103374301867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-17903293039799529832008-08-03T22:35:00.000+02:002008-08-03T22:35:00.000+02:00صححني إن أخطأت: التوزيع الثاني لـ"سؤال" كان للبولن...صححني إن أخطأت: التوزيع الثاني لـ"سؤال" كان للبولندي راستو ليفيدونسكي اللي وزع شبه مناصفة مع مدكور ألبوم سؤال مع أغنية لهاني شنودة..راستو كمان حسب علمي وزع "قول للغريب" اللي عملها منير في بداياته مع هاني شنودة..<BR/><BR/>الأغاني اللي وزعها "مدكور" في "مشوار" (1991) كانت "شجر الليمون" إضافةً إلى "في عينيك غربة" ، "عقد الفل والياسمين" ، "اتكلمي" ، "يا مراكبي"، واكتفى بتنفيذ "الليلة يا سمرا" .. ودي الأغنية اللي طلعت آوت..<BR/><BR/>وليا رأي قد تختلف معاه بشدة .. دي كانت أحسن فترة لمدكور فترة السنوات التلاتة الأولانية من التسعينات ، وميزة منير إنه بيختار الوقت المناسب للتعامل مع الموزع ، ما تعاملش مع أشرف عبده إلا بعد ما نضج في ألبوم "قلبي مساكن شعبية"..<BR/><BR/>اللي ما شفتهوش في "طعم البيوت" الشاعر "أيمن جودة" ..اللي عامل "أقر أنا المذكور أعلاه" .. الراجل دة قنبلة متحركة ولغته جديدة ومبتكرة..قلم جافhttps://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-52902580720277994982008-06-24T19:24:00.000+02:002008-06-24T19:24:00.000+02:00هايل ، يعني كده حضرتك من حقك جايزتين .. واحدة كغرا...<STRONG>هايل ، يعني كده حضرتك من حقك جايزتين .. واحدة كغرامة على الضرر اللي حدث نتيجة قرايتك البوست .. والتانية تقديراً لدورك البطولي النضالي المقاوم في مواجهة هذا الضرر<BR/><BR/>ياسمين انتِ بتستغلي طيبتي جداً على فكرة :)<BR/><BR/>هيَّ غلطتي من الأول إني خليتك مُدّعِي وقاضي في نفس الوقت<BR/><BR/>عموماً خلاص معترف :) <BR/><BR/>لما نشوف بقى هتحكمي بإيه لما ييجي الوقت المناسب ده .. وهتراعي طيبة وأخلاقيات المتهم ولا لأ :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-38201231550969250002008-06-13T18:58:00.000+02:002008-06-13T18:58:00.000+02:00يا أستاذ محمد المصري باشا زي ما قلت لأحمد منير الأ...يا أستاذ محمد المصري باشا <BR/>زي ما قلت لأحمد منير <BR/>الأثر حصل في البداية <BR/>حتى لو تمت مقاومته بنجاح يعني ، فدي بطولتي أنا اني قدرت أقاومه :-P<BR/><BR/>لكن هذا لا ينفي وقوع الضرر :) <BR/><BR/>و عليه ، فلسه الغرامة من حقي قانونا <BR/>حتة بقى الغرامة تبقى ايه ، دي نقطة تانية نبقى نطالب بيها بعدين في الوقت المناسب :) <BR/>المهم انك تقر و تعترف ان ليا عندك غرامة من حقيييييييي<BR/><BR/>---------------------<BR/><BR/>غير كده بقى وضح كلامك بالنسبة للنقط دي <BR/>تمام كده <BR/><BR/>و برضة أخدت بالي من كلام أحمد منير فيما يتعلق ب أغنية سؤال <BR/><BR/>و فهمت انت نوعا يعني ليه شايف سؤال اللي اتعملت أول مرة أحسنشغفhttps://www.blogger.com/profile/11112800123760254653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-86707486063412767752008-06-13T18:48:00.000+02:002008-06-13T18:48:00.000+02:00يا أحمد يا منير أنا على فكرة مش عندي أي تعلق بالما...يا أحمد يا منير <BR/><BR/>أنا على فكرة مش عندي أي تعلق بالماضي فيما يتعلق بمنير <BR/>صحيح فيه حاجات كتير تعتبر معلقة معايا له <BR/>بس أنا بأتابع منير بنفس منطقك اللي بتابعه بيه <BR/>لأني فعلا أصلا مش من مهوسيه <BR/>يعني بالنسبة لي منير حد بيفهم و بيقدم فن و مميز و دمتم <BR/><BR/>حد ممكن يغني لي <BR/>لكن مش بيغني بالنيابة عني ، أو بصوتي <BR/><BR/>و هيه ذائقة و شوية حاجات كده صغيرة فوق بعض :) <BR/><BR/>فبالتالي لما أجي أسمع منير ففعلا بأسمعه بالشكل اللي بييقدم بيه نفسه كما هو ، مقارنة بتحصل صحيح ساعات <BR/>بس مش متفاعلة قوي زي محبيه <BR/>و في الآخر تفضل لي الحاجات اللي بتعلق معايا <BR/>و مش بتستنتى شهر و لا لما ألبوم جديد ينزل عشان موقفي يتحدد اتجاهه <BR/>بالعكس يعني <BR/>همه يومين ، و دي حلوة و دي عبقرية و دي نص نص <BR/>و الأغنية دي و دي اللي علقوا معايا من منير المرة دي <BR/><BR/>هيه الفكرة في الكلام اللي قلته ل محمد المصري في بداية الاستماع لحاجة حد اتكلم عنها بإنفعال ، فانت غصب عنك بتتعامل من خلال الرؤية المسبقة اللي بتسمع أو تشوف بيها الحاجة دي <BR/><BR/>أكيد بتوصل انك تتعامل معاها بدماغك الخاصة ، بس ده بياخد وقت شوية لأنك معمول لك " غسيل مخ " تمام لازم تمشي عكسه و تقاومه شوية و كده يعني <BR/>:) <BR/><BR/>انت مش سيزيف ، صح ؟شغفhttps://www.blogger.com/profile/11112800123760254653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-69963636035182399502008-06-13T03:07:00.000+02:002008-06-13T03:07:00.000+02:00لأ يا أحمد أنا مقلتش ليه ميعلقش دلوقتي ويأرخ للي ب...<STRONG>لأ يا أحمد أنا مقلتش ليه ميعلقش دلوقتي ويأرخ للي بيحصل في لبنان عشان مش من حق أي حد يطلب من الفنان يقول إيه وميقولش إيه ، أنا قلت تحديداً إن ( كان نفسي ) منير يغني للبنان واللي بيحصل فيها لإني مش هصدق ده من حد غيره<BR/><BR/>ومقلتش كمان إن الأغاني دي مرتبطة بس بالأحداث ، إحنا لحد دلوقتي بنغني العمارة أو شمس المغيب أو القدس - بتاعة ألبوم برئ - بنفس النهاردة وصوت النهاردة ومش بنربطها بالحدث بس وده جزء من أهمية الأغاني دي وقيمتها وإنها عايشة رغم أكتر من عشرين سنة على صدورها ، حتى في سنة 2003 تقريباً لما منير طلع مع هالة سرحان وكان الوضع في فلسطين متدهور شوية وغنا العمارة ناس كتير استغربت وافتكرت إنها أغنية جديدة رغم إنها اتغنت قبل الحلقة دي ب15 سنة كاملة ، أغاني منير مستمرة طبعاً ومش مرتبطة بحدث معين ومش ده اللي كنت بتكلم فيه ، أنا قلت إن الأغاني دي اتغنت ( كنتيجة ) لأحداث سياسية كانت قايمة حوالينا ومجتش أبداً من الهوا .. يعني كانت تعليق على الأحداث ، تعليق حي ومستديم بس هو بالأساس كان نتاج عن الإنفعال بحدث معين<BR/><BR/>ليه بقى يغني للبنان رغم إنه غنا قبل كده الطريق وأتحدى لياليك <BR/>انتَ شايف إن الوضع السياسي في لبنان سنة 84 أثناء الحرب الأهلية هو نفسه الوضع السياسي في لبنان من 2006 لحد 2008 أثناء الحرب مع إسرائيل ؟؟<BR/><BR/>هو ده الفرق يا أحمد اللي بقصده ، لاحظ إني مقلتش يغني لمصر ومش عارف إيه عشان أنا معاك إن قال تقريباً كل حاجة في الجزئية دي - وإن كنت مش معاك في وصف تكراره بالملل ، منير بقاله 15 سنة بيتكلم عن الحرية وبيحرض على الحلم ومزهقناش لإن المفردات نفسها بتتغير وبتقول الموضوع بجوانبه المختلفة -<BR/>أما عن غناه للبنان فهي أولا وأخيراً رغبة شخصية تماماً جت نتيجة لأحداث اتغيرت ووضع أصبح مختلف عن وضع الحرب الأهلية في نص التمانينات <BR/><BR/>وجت كمان لنقطة مهمة متكلمتش عنها في البوست وهي أهمية صوت منير نفسه في توصيل القضايا دي لكتير من الشباب ، كتير من اللي بيسمعوا منير دلوقتي هما جيل شباب ما بعد عشق البنات ، كتير منهم ميعرفش حاجة حقيقية عن اللي حواليه ، لو رجعت لنص التمانينات وخلال الفترة دي من تاريخ منير هتلاقيه شكل جزء من وعي جيل كامل بقضاياه وفهمه ليها ، جيل بعد أتحدى لياليك بيسأل مين سناء وبعد الطريق بيسأل عن الحرب الأهلية وبعد العمارة بقى يتابع انتفاضة الأقصى ، وكل الاهتمام ده جه أساساً من غنوة على صوت مطرب بيصدقه ، دور منير ده كان موجود وقتها ومش موجود خالص دلوقتي مع متغيرات أكيدة حصلت في بعض القضايا خلال آخر عشرين سنة - حتى مع الركود اللي فضل مصاحب لقضايا تانية -<BR/><BR/>أتمنى قصدي بالتأريخ ووجوده في مشروع منير يكون وغناه حالياً للبنان - المختلفة عن منتصف التمانينات - يكون وضحلك</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-7015689014443390422008-06-13T02:37:00.000+02:002008-06-13T02:37:00.000+02:00شكراً لردك يا محمدو طبعاً وجهات نظر أولاً و أخيراً...شكراً لردك يا محمد<BR/><BR/>و طبعاً وجهات نظر أولاً و أخيراً بخصوص الغنوتين و الرحيل أيضاً<BR/>أنا كنت بس حبي أوضح الصورة العامه الى حاسسها بيهم خصوصاً فى معاكى<BR/><BR/>المهم أنا كنت سقطت حاجه تانيه معلش بخصوص التأريخ <BR/><BR/>منير غنى أتحدى لياليك لسناء المحيدلى<BR/>و غنى ضال الطريق لأحداث فى لبنان وقتها و فتنه <BR/>انت شايف انها كده بقت تعليق على الأحداث ....فليه ما يعلقش دلوقتى و يأرخ اللى بيحصل فى لبنان !!! <BR/><BR/>لو افترضنا ان الى فاتوا تعليق على ال 7 سنين .. حقولك و ليه انت ربط ال7 سنين دول بالأغانى .. ليه مش حابب تفترض ان منير اتكلم بشكل عام و بكلمات عبقريه ممكن تلغى من ضال الطريق تاريخ صدورها و تكتب 2007 2008 ... هتوصل لأنها لايقة .. فمش مطلوب يحيب كلام جديد لأن الكلام القديم عبقرى و مش تعليق على سنه 84 فقط!!! لأ اتكلم بشكل أعمق عموماً يخليك تلغى التاريخ ...<BR/><BR/>نفس الكلام فى أتحدى ليايك<BR/><BR/>نفس الكلام فى هيلا هيلا الى بيغنيها فى كل حفله .. و تحسها معموله امبارح رغم انها اتعملت بمناسبه القلعه !!<BR/><BR/>نفي الكلام على الناس نامت<BR/>نفس الكلام على ابن ماريكا<BR/><BR/>فمنير خلاص دوره تقريباً خلث فى الجزئية دى بنسبه 90 % ما عملش غير مدد عشان حصل جديد فى العالم كله مش فى مصر بس و ده يدل انه ما فكرش يلجأ للتأريخ اللى بتقول عليه غير لما حاجه مختلفه عن اللى حصل من 20 سنه حصلت و حس انه لازم يقدم رساله ..<BR/><BR/>فأنا رأيى منير يغنى نفس الأغانى تانى فى حفلاته .. أو يصورها .. رغم ان تصويرها حيزنقها فى زمن معين <BR/><BR/>لكن يأرخ حاجات قام بتأريخها قبل كده .. هيبقى تكرار و ملل ,, و مش مفيد لأن الأصل موجود .. والأصل زى ما وضحت مكتوب بشكل عامAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-36045205668131948102008-06-12T22:36:00.000+02:002008-06-12T22:36:00.000+02:00غريبأشكرك جداً على تعليقك :)وسعيد إن البوست عحبك و...<STRONG>غريب<BR/><BR/>أشكرك جداً على تعليقك :)<BR/><BR/>وسعيد إن البوست عحبك وكان مفيد لحضرتك بالقدر ده<BR/><BR/>أنا متجاهلتش الفرحة ولا وقع مني بس طعم البيوت بالنسبة لي أجمل وأغنى سواء في الكلام أو المازيكا <BR/><BR/>طعم البيوت هيعيش فعلاً وهيفضل ليه مكانة مميزة كواحد من أفضل ألبومات منير</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-77701947164887052832008-06-12T22:30:00.000+02:002008-06-12T22:30:00.000+02:00شغفده عيبه فعلاً :)طيب ماشي أنا راضي إنك تكوني مُد...<STRONG>شغف<BR/><BR/>ده عيبه فعلاً :)<BR/><BR/>طيب ماشي أنا راضي إنك تكوني مُدَعِي قاضي في نفس الوقت وشوفي الغرامة اللي تحبيها :)<BR/><BR/>لأ بس بجد واضح إن غسيل المخ معملش أي نتيجة عشان لو قريتي ردك هتلاقي إنك مخالفاني في أغلب اللي قلته بخصوص الأغنيتين تحديداً<BR/><BR/>ضاعت عليكي الغرامة كده يا آنسة :)<BR/><BR/>--<BR/><BR/>أغنية معاكِ .. مش هعلق أكتر من اللي قلته قبل كده سواء في البوست أو في ردي على أحمد منير ، أنا فعلاً مش مهتم إن حد تاني ميحبش الأغنية زي ما أنا مش حاببها ، بس في المقابل أنا فعلاً مش مصدقها وشايف إن الجملة كإنها مبتورة أو متاخدة من سياق تاني ، إحساس الانتماء والقرب والخروج من دايرة الحزن بيوصلني أكتر بكتير لما منير بيقول "ده أنا فرحي شوف قدي طارح نهار" في نفس الألبوم ولنفس الشاعر والملحن <BR/><BR/> طعم البيوت أنا حاببها جداً على فكرة وشايفها تشبه منير أوي ، بس سواء كان استخدام اللحن ده لتقديم رؤية مغايرة لفكرة الحنين أو لإن الكلام صعب تلحينه إلا باستخدام المازيكا دي ، فأنا شايف إن فيه تغريب في الأغنية كانت هتكون أحسن لو اتعملت بلحن شرقي وحميمي أكتر<BR/><BR/>بخصوص حكاية مشروع تأريخي ، خدي بالك إني مقلتش إن ده هو مشروع منير .. أنا قلت إن كان جزء مهم منه بيشمل الجزئية التأريخية دي ، وده مش ناتج لإنه غنا للأحداث الجارية كذا مرة لكن ناتج لإن أي محلل أو متتبع لألبومات منير خلال أول اتناشر سنة - من ألبوم علموني عنيكي 77 لحد شيكولاتة 89 - مستحيل يبعد البُعد القومي والوطني المرتبط بالأحداث أثناء رؤيته الشاملة للألبومات أو لمشروع منير ، وده مكنش نتاج منير لوحده لكن كمان مرتبط بالمجموعة الفنية اللي كانت حواليه في الوقت ده واللي ساهمت بشكل كبير في تشكيل وعيه ورؤيته ، عشان كده استمرار ده ووجود أغنية ليها علاقة بالأحداث السياسية اللي بتحصل على مدار سبع ألبومات متتالية خلال اتناشر سنة .. ده شيء كان جزء من مشروع منير في الفترة دي ومجاش اعتباطاً أبداً<BR/>بس رغم كده بتفق معاكِ طبعاً إن مشروع منير فني في المقام الأول والأخير .. وأزيد على كده إن ده الأهم بالنسبة لكل فنان - مش بس مطرب - ، أنا في كلامي منتقدتش فيه ده ، أنا بس قلت إن عندي شيء أقرب للحنين إني أسمع منير بيغني لقضايا تخصنا أوي كده .. ولبنان تحديداً وسط كل اللي بيحصل فيها خلال السنتين اللي فاتوا عشان مفيش أي مطرب مصري تاني ممكن أصدقه لو غنا ده غير منير</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-29453975292304705992008-06-12T21:49:00.000+02:002008-06-12T21:49:00.000+02:00أحمد منيروعليكم السلام ورحمة اللهمكنتش مختفي ولا ح...<STRONG>أحمد منير<BR/><BR/>وعليكم السلام ورحمة الله<BR/><BR/>مكنتش مختفي ولا حاجة كل الحكاية زي ما قلتلك إن النت عندي كان فاصل بقاله أربع أيام وشفت تعليقاتك وباقي التعليقات إمبارح بس<BR/><BR/>أولاً وقبل أي حاجة أنا عجبني جداً تحليلك للأغنيتين بصرف النظر عن اتفاقي أو اختلاقي مع إحساسك العام بيهم بس كون إنك شايف ده فيهم ومصدقهم بالتحليل ده فمن حقك تحبهم<BR/><BR/>كلامي مش هيكون محاولة إثناءك عن وجهة نظرك في معاكي ومش محتاج أتوب لإن الفن أكيد مش مطلق والإحساس بيه نسبي تماماً ، قد ما هيكون محاولي توضيح أكتر لإحساسي الشخصي بالأغنيتين<BR/><BR/>زي ما قلت في البوست وفي بعض الردود على التعليقات إن مشكلتي الأساسية هو إحساسي بإن الكلام متفبرك وده مستمر لحد دلوقتي حتى بعد ما قريت تحليلك أو رؤيتك ليهم ، مش مقتنع إن كلمة "يا أجمل شيء حصلي من مليون سنة" مكتوبة لأي حاجة غير إن طارق عبد الستار عايز يكمل الأغنية ويكمل وزن الكوبلية بأي كلام ، أنا مش مصدقها وحاسس فيها بقمة الافتعال ، افتعال محستوش ومفتكرش هحسه أبداً في كلام عبد الرحيم منصور وهو بيقول مولودة جوايا من زمان رغم إن المعنى واحد ، على فكرة لما كنت بقول من مليون سنة كان فيه ديناصورات مكنتش بتكلم بجدية قد ما كنت بحاول أوصل خواء الجملة ، انتَ بتحاول تفسرها بإن دي مبالغة .. وهو تفسير ضعيف جداً بالنسبة لي ، حتى لو كانت مبالغة فهي مبالغة غير صادقة بالمرة ومفيهاش أي إحساس <BR/>في الكوبلية الأخير تعليقي كان تحديداً على كلمة "مش محتاج خضوع ولا حزن ودموع" ، انتَ لما بتقول إنك مش محتاج حاجة فمعنى كده إن الحاجة دي ممكن يكون ليها احتياج عند حد تاني .. أو انتَ نفسك ممكن تحتاجلها في وقت تاني غير دلوقتي ، لكن لما تقول مش محتاج خضوع ولا حزن ودموع وحاجات مؤلمة .. يبقى ده اسمه إيه ؟ وإيه أصلاً معناه ؟ يعني امتى الواحد بيكون محتاج حاجات مؤلمة عشان طارق عبد الستار ينفي احتياجه ليها ؟؟ <BR/>أنا معاك طبعاً إن بعض - أو حتى كتير من - الأغاني مش بنكون محتاجين لكل التدقيق ده في التعامل معاها بس لما يكون منهج كامل في كتابة أغنية ووضع أي كلام لمجرد اكمال الوزن يبقى لازم توضيح اللا معنى اللي فيه الكلام <BR/>كل ده بيدور في سكة إني مش مصدق الأغنية .. مش مصدق الكلام اللي بيتقال ولا حاسه ومن هنا جات جملتي إنها رومانسية تقليدية <BR/><BR/>بس لو هنوصل لنقطة وسطية بخصوصها فهي إن عندك حق في إنها مش تقليدية زي ما قلت في البوست وفيها بالفعل نوع من أنواع التمرد على بعض القوالب - وإن كانت تبعت قوالب تانية زي إن المحبوبة هي أجمل حاجة حصلت وإن روحه فيها هتروح .. إلخ - بس مجملاً هي فعلاً مش أغنية رومانسية تقليدية<BR/><BR/>--<BR/><BR/>بخصوص معاكِ انتَ قلت في بداية كلامك إن دي الرومانسية من وجهه نظر مجدي نجيب ، جميل .. بس أنا بسمع الأغنية بذائقتي أنا مش بذائقته هو ، واللي أنا شايفه إن الجملة - حتى في علاقتها باللي بعدها - مقدرتش توصل أي حالة من الحميمية والقرب أو إن كل حاجة تهون قد ما كانت - بالنسبة لي - جملة مبتورة<BR/>بلاش أرجع للقديم أو أروح لبعيد ، ما مجدي نجيب بيقول في نفس الشريط : طب ليه تغيب عني ولا يوم تطمني ، ده أنا لما أكون جنبك يطلع نهار <BR/>مش ده نفس المعنى اللي انتَ شايفه في تحليلك لمعاكِ ؟ إن مش همه وشايف النهار جاي طالما هما مع بعض رغم أي حزن ؟<BR/><BR/>يا أحمد مفيش حد بيعمل أغنية وهو بيقول إن ملهاش معنى .. أكيد المعنى موجود دايماً حتى لو في شكل تقليدي ، لو سألت طارق عبد الستار نفسه عن معنى "مش محتاج خضوغ ولا حزن ودموع" هيقولك أقصد إن الحبيب عايز يعيش مع حبيبته في سعادة وبراح ، بس الأسلوب والقالب اللفظي اللي بتحط فيه كلامك عشان يوصل الإحساس أو المعنى اللي بتحمله الكلمات هو اللي بيكون فيصل بين أغنية صادقة وحقيقية بتوصل للناس وأغنية تانية لا تزيد عن كونها أغنية وشوية مازيكا<BR/><BR/>في الكوبلية التاني المعنى مكرر تماماً إضافة لكده فيه إفلاس زي ما قلت<BR/><BR/>وفي الكوبلية التالت - أقوى ما في الأغنية - صورة مميزة وجميلة بالفعل وأنا معنديش أي مشكلة معاه غير إن فيه كسر واضح في الكلام وحتى اللحن معرفش يداري ده ، عشان كده بحس إن منير وقف لثانية بعد كلمة "بحبك شمس في بردي" وبعدها كمّل<BR/><BR/>مش بحب أدخل في نقاشات حوالين إحساس كل واحد بأغنية ما ، بس ممكن أجمل كل الكلام اللي فات إني مش عارف أصدق منير وهو بيغني الأغنيتين دول إضافة لإني شايف الكلام فيه قدر من التفكك والإفلاس أفتكر إني وضحته لدرجة كبيرة <BR/><BR/>عموماً أنا محترم جداً رأيك وشايف إن تحليلك مميز وفيه وجهة نظر محترمة - حتى لو مشفتش الأغنية بيه أو من خلاله - ، ومحترم كمان إن أقل أغنية في نظرك هي الرحيل في حين إنها متكاملة تماماً في نظري- كلمات وألحان وتوزيع وأداء منير كذلك - وشايفها تاني أجمل أغاني الألبوم يبقى ، هي دي بقى نسبية الفن اللي اتكلمت عنها في أول الكومينت ده :)<BR/><BR/>بشكرك جداً على تعليقك المميز </STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-40824827824014992992008-06-12T16:02:00.000+02:002008-06-12T16:02:00.000+02:00ايوه يبقى أنا يا بشرىبس هو صاحب المدونه مختفى فين ...ايوه يبقى أنا يا بشرى<BR/><BR/>بس هو صاحب المدونه مختفى فين ؟Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-77362811959866414992008-06-12T11:24:00.000+02:002008-06-12T11:24:00.000+02:00ياعم المجهول ياكابتن يامجهولمش انت احمد بتاع مشوار...ياعم المجهول <BR/>ياكابتن يامجهول<BR/>مش انت احمد بتاع مشوار منير برضه<BR/>:(boshra mohamedhttps://www.blogger.com/profile/17480059329965187708noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-49830307928013456962008-06-12T05:57:00.000+02:002008-06-12T05:57:00.000+02:00يا شغفاسمعى منير بدماغك و بدماغ منير 2008كل ما تتع...يا شغف<BR/>اسمعى منير بدماغك و بدماغ منير 2008<BR/><BR/>كل ما تتعلقى بالماضى مهما كانت قوته و عظمته مش حيعجبك دلوقتى <BR/><BR/>و ده فكر منير .. ممكن يستعين بالأبنودى و مجدى نجيب .. بس لو عملووا شمس المغيب و شبابيك بكلمات جديدة .. كنت رميت الشريط <BR/><BR/>الألبوم عموماًَ بغض النظر عن موسيقاه العننيفة المتماسكة الى كل حاجه فعلاَ<BR/><BR/>كلماته طازه و فريش <BR/>اختيار منير لتحت الياسمينه عبقرى و أغنية لاقت على منير .. <BR/><BR/>اعادة سؤال,,, <BR/>منير أولاً منزلها فى السى دى فقط<BR/> <BR/>قفلة الأغنية هى نقطة الإختلف عن الأصل و منير هنا معاه رومان بونكا بجيتار و عود بيكرروا نفس السؤال مع منير ,, أنا عجبنى الشكل ده خصوصاً أخر دقيقة فيها <BR/>و الأغنيه القديمة لها مذاق خاص بصوت منير أيام ما كان صوته جنوبى ممير ( دلوقتى بقى مميز بس نوبى فى الأستوديو بس ) <BR/><BR/>كده كده التحليل الى فى الأول ده استعجال<BR/>خصوصاً فى الكلمات ... لأنها اكتر حاجه محتاجه اعاده نظر و انت بتسمع منير و بتعتمد على مزاجيتك و انت بتسمع منير <BR/><BR/>بمعنى أن : <BR/><BR/>ألبوم منير نزل .. لما اسمع أغانيه ممكن ما يعجبنيش أغانى عشان أنا فى حاله لا تسمح لى سوى أنى عايز اعرف عمل ايه جديد و باسمع و عمال أقول .. دى جامدة ..دى نص نص .. و هكذا .. زى ما بتعمل مع ألبوم أى مطرب تانى يعنى مع اختلاف المستويات<BR/><BR/>لكن حتيجى بعد شهر أو بعد نزول ألبوم اخر و هتحس بحنين لأغانى معينه و بحنين مره لطعم البيوت .مره لرومانسية معاكى .. مره لتمرد و انططلاق مش محتاج أتوب ... مره تبقى عايز تسرح .. هتسمع تحت الياسمينه و حواديت و عصفور و يا أنا <BR/><BR/>على فكره أنا نفس المجهول الى رد قبل شغفAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-32791610307904133102008-06-11T05:09:00.000+02:002008-06-11T05:09:00.000+02:00قراءة التحليل ده وفي الخلفية اغنية "يا لاللي" ممتع...قراءة التحليل ده وفي الخلفية اغنية "يا لاللي" ممتع بشكل رهيب<BR/>احلى حاجة في التحليل ده انه مش خارج من ناقد<BR/>مجرد سميع لمنير حافظ وعارف وفاهم كل كلمة قالها منير بصوته من اول مابدأ غُنا لحد اللحظة دي<BR/><BR/>--<BR/>عن نفسي شايف ان ده افضل البوم لمنير من "الفرحة" مش عارف ازاي وقع منك :)<BR/><BR/>الالبوم فيه تشكيلة كبيرة جدا من المزيكا<BR/>زي ماانت قلت منير بيغني جاز منير بيغني روك منير يفعل كل شئ<BR/>وصدقت فعلا .. منير يفعل كل شئ !!<BR/>منير بيعمل البوم للزمن <BR/>زي ما فضلنا عايشين على البومات منير القديمة -لحد الفرحة- طول العشر سنين اللي فاتوا<BR/>هنقدر نسمع طعم البيوت الـ 20 سنة جايين واحنا مستمتعين<BR/><BR/>منير يصنع البوم للزمن !!<BR/><BR/>--<BR/><BR/>تحليل رائع ومعلومات كتير جدا مفيدة للي بيسمعوا منير من ساعة مااتولدوا ومايعرفوش مين اللي ورا الكواليس من مؤلفين وملحنين وموزعين .. <BR/>زيي :)G H A R I Bhttps://www.blogger.com/profile/18040170012417459165noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-28764250610286717442008-06-10T22:01:00.000+02:002008-06-10T22:01:00.000+02:00هوه ده عيبه بقى :) اني أقرا بوست محمد المصري ، ثم ...هوه ده عيبه بقى :) <BR/><BR/>اني أقرا بوست محمد المصري ، ثم أسمع منير ، فأكتشف أني أسمعه بذائقة محمد المصري و بناءا على توجيهاته <BR/><BR/>أنا اتعمل لي غسيل مخ كده :( <BR/><BR/>و عاوزة غرامة<BR/>لأن المفروض تحط تحذير ان الواحد عشان يقرا لازم يكون سمع الأول ، مش يقرا و بعدين يسمع <BR/><BR/>يعني مثلا في " معاكي " من أول ما الراجل بدأ ، و تعليقك الساخر عليها حاجب اللي بيقوله<BR/>" معاكي بأضحك بصوت عالي " <BR/>بألاقيني بأضحك من التعليق أكتر مني متفاعلة مع الكلام يعني ، مع إن فعلا الجملة حلوة خصوصا في علاقتها مع اللي بعديها / زي ما مجهول الهوية السابق قال / <BR/><BR/>يعني لو الواحد طرد كلامك شوية من دماغه ، هيلاقي إن فيها نوع من البساطة و و رفض الافتعال <BR/>نوع من القدرة على التمسك بالحياة و على <BR/> ممارسة الذات <BR/>بصدق و محاولة الخروج من دايرة ضيقة حالة حزن بتحصرنا فيها <BR/><BR/>نجربيه نفس الشيء بالنسبة لفرحتي بيها <BR/>و بأقلق من الحاجات اللي الفرحة بيها جاية نتيجة العدوى :) <BR/>بس على فكرة<BR/><BR/>* <BR/>سؤال أحلى في الألبوم ده من لما غناها قبل كده <BR/><BR/>**<BR/>على الرغم من إن كان عندي نفس رأيك في طعم البيوت وقت الاعلانات بتاعة الألبوم <BR/>لكن لما سمعتها حسيت إن ما كانش ينفع تتعمل غير كده <BR/>حسيت إن اللحن بيقدم وجهة نظر مغايرة و جديدة للكلمات ذات الطابع الحنيني / اللي ما تعودناش انها تتقدم كده / ، و بيلونها بشكل خاص جدا <BR/><BR/><BR/>***<BR/>هل مشروع منير مشروع تأريخي فعلا ؟ <BR/>وجهة نظر مختلفة ، لكني مش ميالة ليها <BR/>يمكن أنا مش من مهوسي منير <BR/>لكن من الأغاني اللي سمعتهاله أقدر أقول إن مشروعه فني في المقام الأول ، و لو فيه نوع من التأريخ فمش للأحداث الجارية أبدا <BR/>حتى لو غني كام مرة ليها <BR/><BR/>****<BR/>مش محتاج أتوب اللي موقعها اللحن مش الكلمات <BR/>و فيه حاجة ناقصة تانية غير اللحن بس مش قادرة أحددها <BR/><BR/>*****<BR/>اسمح لي أختلف مع مجهول الهوية في مقارنة " من مليون سنة " ب " مولودة جوايا من زمان " / فرق شاسع يعني <BR/>و إن كنت معاه في تحليله لفكرة طبيعة " الذنب" اللي محتاج " توبة " منه <BR/><BR/>******<BR/>فيه بوستر لذيذ برضة / غير اللي حطاه نسرين عندها ، و غير ده طبعا / هتلاقيه على موقع موالي <BR/>.شغفhttps://www.blogger.com/profile/11112800123760254653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-4023464548024613452008-06-09T10:39:00.000+02:002008-06-09T10:39:00.000+02:00سلام عيكمأولاً تحليلك عموماً جميل....بس عندى ملاحظ...سلام عيكم<BR/><BR/>أولاً تحليلك عموماً جميل....<BR/><BR/>بس عندى ملاحظات كتير عموماً بس لا تعتبرها دفاع عن السقطتين... بس اعتبرها توضيح لحاجات .. الله اعلم لاحظتها ولا لأ !!<BR/><BR/>1- مش محتاج أتوب.. حبك مش ذنوب ولا عشقك خطيه<BR/>أنا محتاج أصلى و اشكر ربنا . يا أجمل شئ حصل لى من مليون سنه <BR/><BR/>باختصار شديد الأغنية دى جمعت تناقض جميل قوى .. بين التمرد فى الحب .. و فى نفس الوقت بين انه عايز يحب برضه .. هى نفس فكره يونس و كانت قبل كده الطول واللون والحريه <BR/><BR/>انه بيحب قوى .. و مش عايز يتسجن فى الحب ده .. و عايز يحب بحريه جميلة <BR/><BR/>الأغنية هنا بدأ بكوبليه فى مصطلح التوبه و الذنوب .. الى اديلنا 50 سنه بنسمعها فى الأغانى فى صورة ( توبه أحبك تانى ... و اهى توبه لعمرو دياب.. توبه من الحب نفسه على أنه كان قرصة ودن يعنى من الأخر و انه هيبطل )<BR/><BR/>الكاتب هنا رمى بكل التقاليد دى فى أقرب صندوق زبالة .. و قال مش محتاج أتوب .. حبك مش ذنوب ولا عشقك خطيه <BR/><BR/>يعنى بيبين جمال معنى الحب لما توصل بيه لدرجة انك تصلى وو تشكر ربنا عليه .. و لدرجة انه مش قرصة ودن زى ما نص أغانى مصر م 50 سنه معموله عليه .. ان مدام كلمة توبه موجوده و ذنوب.. يبقى الحب ده حاجه وحشة و مش كويسة <BR/><BR/>كون الكاتب يعكس المفهوم بشكل من التمرد الجميل .. فدى نقطة قوية ان لم تكن عبقرية فى صالحه <BR/><BR/>و بعدها بيقول مش محتاج خضوع ولا حزن و دموع و حاجات مؤلمة .. أنا محتاج براح و ابقى ب 100 جناح و ألمس السما<BR/><BR/>أظن الكوبليه ده وضحلك أكتر قمة التمرد على الأسلوب التقليدى فى الأغانى ( الى حضرتك وضعت الأغنية فيه ) <BR/><BR/>وكلما حاجات مؤلمة ... تهميش واضح وقوى بكلمة حاجات ان كل ده مش مهم .. و برر ده ب أنا محتاج برااح و أبقى ب 100 جناح .. احساس الطيران منتشر زى ما انت بتقول بس التناول هنا بكلام فى نظرى جديد ... دايماً بنسمع سافر غند القمر . سافر بعيد .. إلخ و مش بتبقى بنفس المضمون أصلاً .. يعنى فى العادى بيطير من الفرحه <BR/>لكن مع منير محتاج براح من الحريه .. و مش احساس طيران بقدر ما هو احساس انطلاق أكتر واندفاع أقوى ( عشان قال المس السما ) <BR/><BR/>الكلمات بجد بجد عبقرية .. انت متضايق من كلمة مليون سنه ... المبالغة هنا مطلوبه .. عارف ليه ؟ <BR/>لأن صعب و نادر توصل للحالة دى من الحب..سواء حب بلدك .. أو حبيبتك ..<BR/><BR/>مليون سنه مش عشان زمان كان فى ديناصورات<BR/>لأنى لو مشيت بالأسلوب ده .. حاوصل ان عبد الرحيم منصور .. قال مولودة جوايا من زمان ... تحب أفسرها بقى زى ما انت فسرت ؟؟؟ <BR/>أكيد حاكره عبد الرحيم وقتها..<BR/><BR/>الأغنية غير تقليدية مليون فى الميه.. وو مش متركبه . و مفيش أى اصطناع فى رأيى .. و حاول تربط الكلام كله ببعضه .. لأن ده الى هيكونلك صورة بحالة الأغنية عموماً <BR/><BR/>على فكره مكان الأغنية فى الألبوم بعد يونس عبقرى .. خصوصاً انهم نفس المعانى بتناول مختلف و مراحل مختلفة للحب والحرية فى الحب .<BR/><BR/><BR/>بخصوص معاكى باضحك بصوت عالى <BR/><BR/>أوحش حاجه فى الأغنية فى نظرى ان منير بيزعق فى اخر كوبليه .. كان ممكن يقولوا اهدا من كده خصوصاً ان المزيكا سلو جاز و معمولة حالة جميلة جداً <BR/><BR/>من ناحية الكلمات <BR/><BR/>معاكى باضحك بصوت عالى .. و مش خايف وا انا عارف قلبك من الحزن مش خالى<BR/><BR/>بص الكلمات لو جمعتهم ببعض حتلاقى معنى غريب جداً جداً ... و ممكن تحسه تناحه مش رومانسيه .. بس هى من وجهه نظر مجدى نجيب رومانسية<BR/><BR/>بس الأغنية مش زى صوتك تماماً ولا لما النسيم ولا أحمر شفايف كم حيث الكلمات <BR/><BR/>بيقول انه لما بيقعد معاها بيضحك بصوت عالى و بالتالى مش همه و مش خايف من انه يضحك قدامها بصوت عالى رغم انه عارف انها حزينه و جواها حزن كتير .. و رغم ده بيقولها باضحك بصوت عالى <BR/>يعنى هنا الموضوع عكس اغنية ابكى لما قال ( ابكى لو فى عينى دموع . اضحكى لما اكون فرحان )<BR/><BR/>الموضوع بالنسبه للكاتب منعكس و دى وجهة نظره<BR/><BR/>انه معاها بينسى حزنه و يضحك بصوت عالى رغم حزنها هى و هو بكده عايزها تبقى زيه و ما تفضلش فى الحزن ده<BR/><BR/>و بالتالى الكوبليه خلص على كده .. و بييجى فاصل صغير و بعدها يقول<BR/><BR/>يفرحنى صوتك الهامس<BR/>اسرح لما نتهامس<BR/>فى صوتنا لما يتلامس<BR/>ويسرقنى نغم هامس<BR/><BR/>أنا معاك ان هامس وجودها مكرر 3 مرات<BR/>و تقريباً نفس المعنى مش تورية ولا حاجه<BR/>بيقول عموماً كلامه معاها بيفرحه و صوتها تأثيره ايه ( أكيد الصوت هنا أقوى من أغنية صوتك الى كانت 3 كوبليهات فى نفس المضمون )<BR/><BR/><BR/>و اخر كوبليه ترجمة مباشرة لحالة الأغنية و للمقدمة الى هى كلمة معاكى باضحك بصوت عالى<BR/><BR/>و هى انه بيحبها وحبها شمس فى برضه .. بتغطيه بالدفا الوردى و هنا صورة حلوة جداً مفتقدينها فى أغانى منير و مش بنلاقيها غير مع مجدى نجيب <BR/><BR/>لأنه فنان شامل<BR/><BR/>و كلامه صور حلوه و قوية... لكا يكونلك حالة شمس فى البرد تدفى .. <BR/>و بعدها بيوصف حاله ويقول بحبك حلم على قدى .. الكلمه جديده و المعنى جديد خصوصاً انه استهلك حاجه شبهه فى أغانى كتير تحت كلمات ( انتى اللى ليا فى الدنيا ديا... أو ... انت الى باتمناها فى أحلامى .. هتلافى معانى مستهلكه قوى )<BR/><BR/>لكن مع مجدى نجيب التناول و الكلمات و الصور نفسها كلها مختلفه و جديده <BR/><BR/>كلمه حلم على قدى عندى عبقريه خصوصاً منير اسمعه و هو بيقول على قددددى و ازاى بيتك بلسانه فى الكلمه دى تحسسك بخصوصية شديدة قوى<BR/><BR/>الموسيقى لا يعلى عليها فى الأغنيه دى عموماً ... أقوى من صوتك المفككه الى عباره عن بيت درامز و كمنجات و ساكس مش واضح اتجاهه<BR/><BR/>لكن هنا التوزيع تحت قالب الجاز .. و ملعوب فى درامز جميله جداً.. القفلة بتاعة الأغنية دى أتحدى أى مطرب تانى يوافق عليها أصلاً .. صولو الساكس و الجيتار و الكيبوردز بصوت جديد .. أى مطرب تانى كان هيقفل الأغنية بصوته و شكراً على كده <BR/><BR/>بس عشان ده منير فلازم يدى الموسيقى حقها عشان تتوج الأغنية<BR/><BR/>عموماً أقل اغنية فى نظرى هى الرحيل<BR/><BR/>خصوصاً ان صوت منير فيها مش بحبه ..<BR/>واللحن صعب قوى عليه أصلاً أنا حسيت انه مات بعد الأغنية ( مش من الأحساس .. لأ من صعوبة اللحن على صوته الى المفروض حزين و باكى )<BR/><BR/>هى طبعاً وجهة نظر الموزع انه ما يحطش اى افيكتات على صوته فى الأغنية دى<BR/><BR/>بس حزن منير فى كان فاضل بالنسبه لى أحلى من الرحيل .. رغم اختلاف الحالة عموماًAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-35775093423244387852008-06-07T22:25:00.000+02:002008-06-07T22:25:00.000+02:00المنفيبتفق معاك في كل اللي انتَ قلته فعلاًجزء من ذ...<STRONG>المنفي<BR/><BR/>بتفق معاك في كل اللي انتَ قلته فعلاً<BR/><BR/>جزء من ذكاء منير الفني كان في قدرته إنه يقدم فن جيد وحقيقي .. وفي نفس الوقت هو فن بيوصل للناس وبيمسهم <BR/><BR/>يمكن جيل التمانينات تحديداً فاكر قد إيه كان سماع منير في الوقت غريب واستثناءي لدرجة التندر على اللي بيسمعوه ، وقد إيه كان مغاير إن واحد يغني "أتحدى لياليك يا هروب" أو "وأنا ويا شمس المغيب بغيب وانتِ بتشرقي" في الوقت اللي مصر كلها كانت بتغني لولاكي ما حبيت لعلي حميدة<BR/><BR/>بس منير قدر مع الوقت إنه يقرب للناس ، هو اتغير بلا شك وكتير مننا عنده اعتراضات قوية على بعض الأغاني في ألبومات منير الأخيرة ، بس بيفضل هو أذكى مطرب عربي قدر يقدم فن جيد ويوصل للناس حتى مع عيوب التجربة<BR/><BR/>وفي نظري هو بيوصل في طعم البيوت لذروة النجاح ده .. نجاح إنك تقدم فنك اللي انتَ مصدقه وحاسس بيه .. وإنك في تفس الوقت تفضل قريب من الناس ويسمعوك ، أو زي ما انتَ قلت "الجمع ما بين ذائقة المثقفين وعامة الناس"<BR/><BR/>الملك هو الملك :)<BR/><BR/>أشكرك بجد :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-12201449883259194892008-06-07T21:12:00.000+02:002008-06-07T21:12:00.000+02:00بشرى:Dعلى رأي هاني رمزي : أنا عمر ما حد عاملني كده...<STRONG>بشرى<BR/><BR/>:D<BR/>على رأي هاني رمزي : أنا عمر ما حد عاملني كده قبل كده <BR/><BR/>لحد دلوقتي مش عارف أجوين في الجروب وقلت ليك ولحد تاني مشترك يبعتلي انفايت بس مفيش ، الجروب رافضني بشكل كلي<BR/><BR/>:)<BR/><BR/>بخصوص إنك تنزل البوست في الجروب<BR/>يعني انتَ يا بشرى مستني إذن ؟؟<BR/>لأ يا عم معنديش مانع واهو ننتصر على الرغبة الشريرة للجروب في اقصاءي عنه لحد ما يسقط الحُكم :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-46092092620756927252008-06-07T20:31:00.000+02:002008-06-07T20:31:00.000+02:00علي إبراهيمطبعاً متفهمكوفعلاً كفاية إنك تكون حاسسه...<STRONG>علي إبراهيم<BR/><BR/>طبعاً متفهمك<BR/><BR/>وفعلاً كفاية إنك تكون حاسسها عشان تحبها وتعجبك<BR/><BR/>أنا كمان بشكرك على ردك ، ونوَّرت فعلاً :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-65593703533905823842008-06-04T19:41:00.000+02:002008-06-04T19:41:00.000+02:00اذكر في يوم ما في القاهرة كانو العيال في الحارة ا...اذكر في يوم ما في القاهرة كانو العيال في الحارة الي ورانا<BR/>الي كنت اعتبرهم اوباش وعيال بيئة ماسكين جردل بيطبلوا عليه وبيغنو وسط الدايرة يا اجمل دايرة<BR/>اندهشت وقلت العيال الاوباش دي تعرف منين منير ووسط الدايرة<BR/>وكان لازم اخد وقت عشان افهم انو منير ملك،والملك تدخل سيرته وذكره في كل البيوت<BR/>من بيت الوزير للغفير<BR/>عشان هيك هو قلبو مساكن شعبية<BR/>وبيعرف طعم البيوت<BR/><BR/>الذائقة الفلسطينية معضلتها محصورة في الاغاني الثورية الوطنية<BR/>امثال مرسيل خليفة وسميح شقير ونظرائهم من ارباب الفن الملتزم والمحرض بشكل مباشر<BR/>يغني منير غناء تحريضي غير مباشر<BR/>انه يحرض على الجمال والحياه بعيداً عن الخطاب السياسي الثوري التعبوي<BR/>لذلك استطاع حل المعادلة الصعبة<BR/>في الجمع بين ذائقة النخبة المثقفة وذائقة عامة الناس <BR/>فليست مهنة الفن بالدرجة الاولى هي التحريض<BR/>فالفن لغته ليست لغة يقينية قطعية<BR/>انما هي لغة الشك والتساؤل في قيم الحياه<BR/>كالحق والخير والجمال والانسان<BR/><BR/>رائعاً كالعادة انتالمنفيhttps://www.blogger.com/profile/05771422022895170107noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-52409937297560640782008-06-04T08:01:00.000+02:002008-06-04T08:01:00.000+02:00انا مش عارف ايه الحكايةانا برضه بحاول اعملك انفايت...انا مش عارف ايه الحكاية<BR/>انا برضه بحاول اعملك انفايت بس اسمك مش راضى ينزل فى الليستة<BR/>انت عليك حـُكم يابنى ولا حاجة<BR/>:D<BR/>بقولك<BR/>عايز احط التحليل بتاعك على الجروب<BR/>عندك مانع ؟boshra mohamedhttps://www.blogger.com/profile/17480059329965187708noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-42130404660998814232008-06-03T18:20:00.000+02:002008-06-03T18:20:00.000+02:00طبعاٌٌ متشكر على ردك إللى كله ذوقو بالمناسبة أنا م...طبعاٌٌ متشكر على ردك إللى كله ذوق<BR/><BR/>و بالمناسبة أنا متفق معاك<BR/>الفكرة كلها إن فكرة الأغنية دى أنا مستنيها من زمان أوى .. أوى يعنى<BR/>و بصراحة م صدقت إنى لاقيتها .. فبينى و بينك عملت عبيط و مش واخد بالى من موضوع طريقت التعبير فى بعض الكوبليهات, لأنى لما بسمعها بحسها زى مكنت مستنيها<BR/><BR/>أعتقد إنك ممكن تفهمنى (:<BR/><BR/>شكرا على توضيح وجهة نظرك<BR/><BR/>بالمناسبة .. أناالمجهولAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-85095918834537597282008-06-03T16:52:00.000+02:002008-06-03T16:52:00.000+02:00المجهولآسف على الخطأ ده بس هو أنا بسمعها بالشكل ال...<STRONG>المجهول<BR/><BR/>آسف على الخطأ ده بس هو أنا بسمعها بالشكل السليم ، أنا بس اتلخبطت لما كتبتها ومخدتش بالي وأنا بعيد قراية البوست<BR/><BR/>فيه أكتر من خطأ مطبعي عايز أصلحهم فعلاً<BR/><BR/>كلمة مش فاهم غرضها الاعتراض مش غرضها إني فعلاً مش فاهم ، بس عموماً أنا مكنتش بعلق في المعنى والابتذال وعدم الفهم على الجزء الأول من الأغنية بتاع "أنا محتاج أصلي وأشكر ربنا" ، التفكك والارتباك اللي بقصده كان في الجزء التاني "يا أجمل شيء حصلي من مليون سنة" ، يعني إيه من مليون سنة ؟ <BR/>هو بقصد طبعاً من قبل ما نتولد ، بس مش منير اللي يقول المعنى ده باللغظ ده ، تعبير بشكل مرتبك ومفكك ومبتذل تماماً<BR/><BR/>عشان أكون أوضح ، منير مرة قال في "غربة وغرابة" : ولا التقينا من زمان مولودة جوايا من زمان ، كان نفس معنى إنهم اتلاقوا من قبل ما يتقابلوا ، وده المعنى اللي يقصده طارق عبد الستار ، بس قد إيه الفرق بين جملة عبد الرحيم منصور وجملته ؟؟ ، جملة عبد الرحيم مش متفبركة وصادقة وطالعة من القلب .. جملة طارق تحس إن مجرد إكمال وزن وقافية الأغنية بأي حاجة في أي حاجة وخلاص<BR/><BR/>من مليون سنة كان فيه ديناصورات حضرتك :)<BR/><BR/>عموماً زي ما قلت أنا معنديش أي مشكلة في إن حد يشوف الأغنية كويسة أو من أحسن أغاني الشريط ، بس أنا شايفها أغنية مفككة وكلامها مبتذل تماماً<BR/><BR/>أشكرك مرة تانية ، نورَّت</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-50116852425353344162008-06-03T16:40:00.000+02:002008-06-03T16:40:00.000+02:00أحمدتحت الياسمينة تراث تونسي فعلاً ، تصدق كل ده بت...<STRONG>أحمد<BR/><BR/>تحت الياسمينة تراث تونسي فعلاً ، تصدق كل ده بتعامل مع الهادي جويني على إنه جزائري عشان كنت قريت ده في أكتر من مكان وخدته بعبله <BR/><BR/>أنا فاهم قصدك تماماً بخصوص "مش محتاج أتوب" بس بشكل شخصي أنا معنديش أزمة أبداًَ مع الكلام الخفيف زي اللي في جنني طول البعاد أو أوه بابا أو غيرها من أغاني منير اللي متميزتش بكلام قوي بس كان شغل المازيكا فيها عالي ، أنا بس عندي أزمة مع الكلام المتفبرك والمفتعل من نوعية "من مليون سنة" ومش عارف إيه ، كلام بيقف في زوري حتى لو المازيكا عالية ، عشان كده مش متقبل الأغنية أبداً وإن كنت متفهم كلامك عنها وعن المازيكا المميزة اللي فيها<BR/><BR/>أسامة الهندي فاق مستوى التوقعات تماماً ، أنا شايف فعلاً إن بونكا عمل أحسن توزيع في الشريط رغم 8 توزيعات مميزة قدمهم الهندي ، بس بشكل تاني ممكن أقول إن مفيش موزع في مصر حالياً - أو اللي اشتغل معاهم منير في آخر عشر سنين تحديداً - ممكن يعمل أحسن من اللي عمله الهندي في الألبوم ده<BR/><BR/>بقالي كتير مستنتش حاجة وجات من غير ما تخذلني وترقعني مسمار ، الكبير كبير يا محمد يا منير فعلا</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.com