tag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post1097179806064169745..comments2024-03-15T13:38:32.789+02:00Comments on من نور الخيال: الآلهة لا تُخرج أفلاماً مثل هي فوضىمحمد المصريhttp://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comBlogger50125tag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-89310896662743103382024-03-15T13:38:27.216+02:002024-03-15T13:38:27.216+02:00off white shoes
russell westbrook shoes
off white ...<a href="http://www.offwhiteshoe.com" rel="nofollow"><strong>off white shoes</strong></a><br /><a href="http://www.russellwestbrookshoes.us" rel="nofollow"><strong>russell westbrook shoes</strong></a><br /><a href="http://www.off--whiteclothing.com" rel="nofollow"><strong>off white clothing</strong></a><br /><a href="http://www.off--whiteoutlet.com" rel="nofollow"><strong>off white</strong></a><br /><a href="https://www.off-whites.us" rel="nofollow"><strong>off white clothing</strong></a><br /><a href="http://www.goldengoosesneakerswomen.com" rel="nofollow"><strong>golden goose outlet</strong></a><br /><a href="http://www.paulgeorge.us.com" rel="nofollow"><strong>paul george</strong></a><br /><a href="http://www.air-jordan.us.com" rel="nofollow"><strong>jordan shoes</strong></a><br /><a href="http://www.curry9shoes.com" rel="nofollow"><strong>curry shoes</strong></a><br /><a href="http://www.hermes-belts.com" rel="nofollow"><strong>cheap hermes belt</strong></a><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-21590559873337316902011-11-15T04:24:39.593+02:002011-11-15T04:24:39.593+02:00www.goonflash.com
the best flash games on out sit...www.goonflash.com<br /><br />the best flash games on out sitemanohttps://www.blogger.com/profile/01474828103374301867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-35493846894111906662008-03-17T10:22:00.000+02:002008-03-17T10:22:00.000+02:00يا دة انت شايل في نفسك قوي ياجدع كاتب كلام كتير وك...يا دة انت شايل في نفسك قوي ياجدع <BR/>كاتب كلام كتير وكبير عند بحب السيما وهنا كاتب كلام غاضب بردة <BR/>بص يانجم ماتقدرش تقول ان دة فيلم شاهين لأنه فيلم في الحقية لخالد يوسف بيحمل افكراة وزوايا اخراجه حتي كمان الفجاجة اللي بيصور بيها مشاهد الجنس علي عكس شاهين الل يبيصور المشاهد دي برومانسية ماتخلكش تحس بأي اشمئزاز علشان كدةبلاش نكون قاسين علي شاهين <BR/>وان شاء الله يعمل افلام احسن واحسن <BR/>وفي الأخر بلاش ننسى ان دة شاهين ياجدعانmostafa rayanhttps://www.blogger.com/profile/06910900007033281931noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-80026968370414188482008-01-11T16:01:00.000+02:002008-01-11T16:01:00.000+02:00مرثية ضمنية علي أطلال الماضي وهجاء مشوه للحاضر. وب...مرثية ضمنية علي أطلال الماضي وهجاء مشوه للحاضر. وبأسلوب سينمائي يتسم بالمباشرة والخشونة وقدر كبير من الضجيج والاضطراب علي مستوي البنية الفنية.. هذا هو الانطباع الأول الذي خرجت به بعد مشاهدة فيلم يوسف شاهين وخالد يوسف "هي فوضي" عن سيناريو لناصر عبد الرحمن.. الفيلم يعبر عن "الفوضي" كما يراها صناعه ويصور حالة العنف بينما ينشغل أكثر بالعلاقات العاطفية الشاذة. ويقدم رؤيته للماضي علي استحياء والحاضر بلغة تفتقد الانسجام والتناسق والإقناع الموضوعي. <BR/>اختزل المؤلف وصناع الفيلم حالة الخلل الاجتماعي والعنف السياسي في شخصية حاتم "خالد صالح" أمين الشرطة. وهو حالة سيكوباتية واضحة يعرفها الأطباء النفسيون. شخص منحرف أخلاقياً. ومريض نفسياً. عرف في طفولته اليتم. والمذلة. ولم يعرف طوال حياته قيمة إنسانية طيبة يحترمها. ولم يذق معني الاستقرار النفسي ولا الراحة. فهو أعزب ومقطوع من شجرة. باختصار إناء قذر ينضح بما فيه من سوءات وشذوذ وشره وقسوة وشهوة حسية مجنونة. الشيء الذي يجعله يتخذ من الفتاة الجميلة "نور" "منة شلبي" التي تسكن في الشقة المقابلة لشقته. "هدفا" لاشباع انحرفاته السلوكية. الحالة الخاصة التي افرزتها ظروف خاصة أيضاً. ولا يمثل بتركيبته هذه. الفئة البائسة التي جاء معظمها من أصول اجتماعية معدمة سواء من الريف أو المدينة. فئة عرفت أنواع القمع المختلفة. وعانت وتعاني من وجع العيش. . والفيلم وضعه أكثر من أي شخصية أخري في بؤرة التركيز. وإلي جواره صور باهتة وثانوية مثل شخصية رئيس المباحث سامي "عمرو عبدالجليل" والمأمور "أحمد فؤاد سليم" وقدمهما باعتبارهما نماذج متواطئة ومشجعة ومؤيدة "لقانون حاتم" أي القانون الذي ابتدعه حاتم. وهو أنه "الحكومة" وحكومة من حديد. ومن حقه أن يضرب من يراه خارجاً علي طاعته. ولكننا لن نفهم أو بالأحري لم نقتنع بمسألة تستر الاثنين "ضابط المباحث والمأمور" علي جريمة الاغتصاب البشعة التي ارتكبها حاتم أمين الشرطة ضد "نور" خطيبة وكيل النيابة. الذي حذره من التعرض لها وجعله يوقع علي محضر بعدم التعرض . خاصة إذا كان شخصية تافهة ومجرد ترس في آلة قمعية جبارة. صورها الفيلم كقوة غاشمة قامعة للمظاهرات الشعبية وللتمرد علي النظام عموماً. وهي المشاهد القوية التي ظهرت مع بداية الفيلم وفي نهايته. ورغم أن الفيلم استمد قوة هذه المشاهد نفسها من تعاون جهاز الشرطة في تحقيقه للزخم البصري الذي تميزت به. فالمشاهد الجماعية التي صورت جموع المتظاهرين ودخول سيارات الأمن المركزي والزحمة والتدافع العنيف من المشاهد الصعبة والقوية التي منحت للفيلم وقعه الخاص. وجرأته الشديدة في تصوير جانب من العنف. <BR/>ويبدو أن المخرج خالد يوسف في الأغلب مغرم بهذه "الميلودراما الصورية" المبالغة في الدفع بالمفردات المرئية التي تحشد الصورة بالتفاصيل. وذلك بهدف التأثير المباشر علي المتفرج. ولكن في بعض الأحيان تبدو هذه "الزحمة" بلا معادل موضوعي يصب في جوهر الرسالة أو الهدف المرجو وأشير هنا إلي زحمة عنبر "الموميسات" في سجن الحريم الذي لا يفصله عن عنبر المساجين الرجال سوي جدار مثقوب ثم حركة النساء الغانيات داخله. ودخولنا كمتفرجين إلي هذا العنبر يتم في البداية عبر لقطة لواحدة منهن تمارس "بضاعتها" لشاب يراقبها من خلال كوة مصطنعة في الجدار بهدف التلصص علي الحريم وأجسادهن وممارسة الجنس شفوياً معهن أي من علي البعد وبمقابل. والإثارة ارتباط "حاتم" بزعيمة هذا العنبر "صفوة" التي تمنحه رعاية جسدية خاصة وتحيطه بالرقص والزفة التي يطرب لها. ثم تصحبه إلي الكوافير "!!" خارج السجن حتي تضع له باروكة تجعل منه مصدراً للفكاهة والسخرية في الفيلم. <BR/>هذه المشاهد "الزحمة" بأشكال من الانحرافات السوقية التي تمثل سلوك نساء دخلن السجن بتهم اخلاقية والزحمة المقابلة في عنبر الرجال المتطرفين دينياً ومن الشباب المعتقلين لأسباب مختلفة أقول أفعالاً تضيف إلي القضية الأصلية التي يدعي الفيلم أنه يعالجها وهي قضية العنف السياسي والفوضي الاجتماعية التي تصيب المجتمع لأسباب أو أخري. وأغلب الظن أنها أضيفت لأسباب تجارية بحتة صورت تشوهات المجتمع بخشونة واقعية دون أن تخدم الواقع. وعلي ذلك فالفيلم وما فيه من خشونة بادية ورؤية معتمة لا تسهم في تجميله ولا تضيف إلي وعي مواطنيه من سوف يدفعون ثمن التذكرة لو قورن بالاتجاه الغالب علي الانتاج المصري اللاهي في معظمه يعتبر أكثر قيمة وجسارة وقوة من حيث الانتاج. <BR/>علي أي حال نجد الفيلم يحظي بحفاوة نقدية وبإقبال جماهيري معقول. وحظه الأكبر في مجموعة الفنانين والفنيين الذين حولوا الظلم والبطش والشذوذ إلي عمل ممتع جماهيرياً وحولوا أمين الشرطة الذي لعبه خالد صالح إلي بطل مطلق في منظومة الشر والعنف.. والأكثر حظاً أن هذه القضية المحلية جداً التي عالجها الفيلم وجدت من يتحمس لها ويدعمها من الجانب الآخر الذي يشارك في انتاجه والذي يمثله عدد من المؤسسات الثقافية الفرنسية جاء ذكرها في عناوين الفيلم<BR/>رسالة من محموعة بريدية لا أتفق معها بالكامل ولكنها تستحق القراءةDantY ElMasrYhttps://www.blogger.com/profile/02581719791628968437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-66526776247872945572008-01-07T16:12:00.000+02:002008-01-07T16:12:00.000+02:00نسرينكلامك جميل لدرجة إنك متقدرش قدامه غير إنك تبت...<STRONG>نسرين<BR/><BR/>كلامك جميل لدرجة إنك متقدرش قدامه غير إنك تبتسم<BR/><BR/>--<BR/><BR/>لسه إمبارح كان أحمد جودة بيقولي إنه لما بيلاقي حد في الشارع بيتكلم ويقول إنه بيحب حاجة بيحبها .. محمد خان مثلاً أو فيلم بيحبه هو ، بيحس إنه عايز يقف ويتعرف عليه .. ياخده بالحضن .. يقوله شكراً<BR/>ده إحساسي أنا كمان<BR/><BR/>وبيزيد لما بيكون ده يخص حد من اللي بعتبرهم دايرة آلهتي الصغيرة ، ولإن شاهين هو أكتر حد بيختلف عليه .. فأنا بفرح فعلاً لما ألاقي حد بيحبه زيك كده<BR/><BR/>--<BR/><BR/>كان فيه حلمين لشاهين طول حياته<BR/>واحد منهم إنه يعمل هاملت .. التاني إنه يعمل فيلم مصري شبة الغناء تحت المطر بتاع جين كيلي <BR/><BR/>الأولاني ليه جدور في كتير من أفلام شاهين وعلاقاته<BR/><BR/>التاني اتحقق جزء منه في رائعة اليوم السادس <BR/>ومكنش ينفع حد غير محسن يعمله<BR/><BR/>نفسي مرة أتكلم عن العلاقة اللي بينهم وقد إيه شاهين شاف فيه ( حلم ) بيتحقق .. حلمه كممثل وحلمه كحد يحقق فيه حاجات معرفش يحققها .. حاجة راحت منه ولاقاها تاني فمكنش عايز يسيبها<BR/><BR/>أنا شخصياً عندي أملين الحقيقة<BR/>الأول إن هي فوضى ميكونش فيلمه الأخير ، إن شالله يعمل فيلم قصير يتكتب في الفيلموغرافيا إنه آخر حاجة<BR/>والتاني إنه ميكونش مع خالد يوسف إطلاقاً<BR/><BR/>--<BR/><BR/>أنا رديت عليكي عند حفصة<BR/>بس مش فاكر إني قلتلك هناك إني قابله زي ما هو ، بس فيه مرحلة من الادمان أو التعاطي بتكون مقبولة .. وفيه مرحلة مزعجة لما الشخص يقول كلام ويعمل تصرفات تتناقض مع كل اللي هو بيؤمن بيه ويغني له .. هنا بيكون الوضع مزعج ويستحق إنك على الأقل تشتمه <BR/>مش هشتم منير يا ستي خلاص .. عشان خاطرك بس :)<BR/><BR/>--<BR/><BR/>أنا سعيد بيكِ أكتر على فكرة <BR/><BR/>:)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-34901463995101779662008-01-07T15:58:00.000+02:002008-01-07T15:58:00.000+02:00مهـــاهو أنا قلتلك كل اللي كنت عايز أقوله فعلاًبس ...<STRONG>مهـــا<BR/><BR/>هو أنا قلتلك كل اللي كنت عايز أقوله فعلاً<BR/><BR/>بس لازم أقولها مرة تانية <BR/><BR/>شكراً وربنا يخليكي بجد <BR/><BR/>(f)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-26641877824720963642008-01-07T15:56:00.000+02:002008-01-07T15:56:00.000+02:00كاميلياعجبتني جداً الجملة دياللي هو جايز أفضل كلمة...<STRONG>كاميليا<BR/><BR/>عجبتني جداً الجملة دي<BR/>اللي هو جايز أفضل كلمة اتقالت كتعليق على البوست</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-35620889478424089122008-01-07T15:55:00.000+02:002008-01-07T15:55:00.000+02:00حسينزي ما انتَ قلت فيه تطابق في أفكارنا حوالين الف...<STRONG>حسين<BR/><BR/>زي ما انتَ قلت فيه تطابق في أفكارنا حوالين الفيلم فمعنديش أي تعليق إلا اتفاق تام مع اللي انتَ قلته ، ومفيش داعي لأي اعتذار يا سيدي .. قبل ردك بيوم كنت بقول لواحد صاحبي إني مش شايف إني قلت أي حاجة فيها تحليل أو استثنائية في كلامي عند بشرى ، كل اللي قلته كلنا ممكن نشوفه بشوية تركيز وشوية فصل للأثر العاطفي والسياسي بتاع الفيلم ، سيء لدرجة من الصعب نختلف عليها - أو حتى على أسبابها - <BR/><BR/>على فكرة شاهين مش موجود بس في المناطق اللي انتَ قلتها ، فيه حاجات تانية .. زي فكرة الاغتصاب اللي موجودة كوبي وباست من عودة الابن الضال .. من طلبة لفاطمة هناك .. ومن حاتم لنور هنا .. حتى كل مظاهر الاشمئزاز والرفض والانتظار للفارس .. موجودة بين هنا وهنا ، هناك مستنية علي - الحلم اليساري أو الناصري غير المكتمل أيًّ كان - وهنا مستنية شريف - السلطة القضائية أو الضمير الشريف للمجتمع .. أيًّ كان برضه -<BR/>مع حاجات تانية من العصفور .. والآخر تحديداً <BR/><BR/>بس المشكلة يا حسين إن حتى ده كان بيتم بافتعال رهيب لدرجة مزعجة ، زي تلميذ سيء جداً لسه مبتدئ سينما بيقلد شاهين ، أنا شخصياً أعتقد إني لو عملت سينما في يوم من الأيام مش هعرف أخلع شاهين من دماغي بسهولة .. بس اللي هو مش هجيب شخصية بنفس الاسم والصفات والرمزية والكينونة ونمط الحياة واحطها في فيلم تاني ، ده إفلاس وهبل <BR/>اسم بهية لما شفته في التترات لهالة فاخر تنَّحت وطول الفيلم لما كانت بتقولها يا بهية كنت بحس بسخرية دمها تقيل ناتجة من الكوميديا السودا والمنيلة اللي بشوفها قدامي<BR/><BR/>--<BR/><BR/>قريت كلام محمد طق حنك قبل ردك .. أساساً كنت قريت أغلب اللي كتبه المدونين عن الفيلم ده وكانت أكتر جملة عجبتني - لإني قلتها لصاحبي لما خرجنا من الفيلم - جملة البراء : ملعون أبو السياسة اللي تعمل أفلام بالشكل ده<BR/><BR/>مشكلة كلام محمد إنه من النوع اللي مينفعش قدامه أخانق أو أحوش ، بمعنى إن الراجل متكلمش من ناحية فنية ولا درامية .. الراجل اتكلم من ناحية إن الفيلم فكره بمرحلة مهمة بالنسبة لنا كلنا .. واداله أمل وشعور بفكرة الثورة المتمناه ، وبالرغم اختلافي التام مع الرؤية دي للسينما .. بس هحترمها ، اللي يفقعني فعلاً إن حد يقول الفيلم جيد فنياً مثلاً .. هو ده اللي يترد عليه<BR/><BR/>--<BR/><BR/>بخصوص الجاي<BR/><BR/>والله يا عم مش حاسس باليأس ولا حاجة<BR/>أنا مش بتهد متقلقش :)<BR/><BR/>بس حتى أحلامنا لازم يبقى ليها شوية جدور في أرض الواقع ، آه بتمنى بس فعلياً :<BR/>1- شاهين هيبقى عنده 83 سنة في 25 يناير اللي جاي وبالظروف الصحية دي صعب يعمل حاجة تاني<BR/>2- حتى لو القدر كان ظريف وعمل ، ما هو برضه هيكون مع خالد يوسف !! <BR/>مش معقول هيفضل متبنيه وشغال معاه عشر سنين وبعدين فجأة يسيبه بعد ما حقق معاه أكبر نجاح ( جماهيري ) في تاريخه<BR/><BR/>3- أبو سيف كان عنده كام سنة لما قدم حمام الملاطيلي ؟؟ .. كانت الفترة دي إيه من تاريخنا ؟؟<BR/>أبو سيف كان وضع السينما متردي فعلاً عشان يعمل الهبل اللي هو عمله ده ، وهو فيلم فيه مشاهد من أهبل ما شاهدت .. منها المشهد الأخير بتاع المجذوب اللي بيقف قدام الكاميرا ويقول : اصحي يا مصر ، بس قبلها بخمس سنين عمل الزوجة التانية .. وبعدها بخمس سنين عمل السقا مات <BR/>وضع شاهين مختلف في الحالة دي .. صحياً وفكرياً وتردي سينمائي كمان<BR/><BR/>وعموماً يا عم متهدتش <BR/><BR/>لسه الأغاني ممكنة <BR/>آدينا بنحلم ومستنيين :)<BR/><BR/>نوَّرت يا حسين بجد</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-30174887168816959872008-01-07T15:30:00.000+02:002008-01-07T15:30:00.000+02:00ميمو هو أنا في رأيي فظيع أكتر من الدرجة دي بشوية ،...<STRONG>ميمو <BR/><BR/>هو أنا في رأيي فظيع أكتر من الدرجة دي بشوية ، لو حضرتك قريتي الردود اللي فاتت كلها وموصلتيش لإني شايفه كده ليه .. فمش عندي إضافة أضفها<BR/><BR/>لاحظي إني قلت ( توصلي ) مش شرط توافقيني في كل اللي قلته لكن المهم نفهم بعض<BR/><BR/>ليه مجبتش سيرة خالد يوسف ؟؟<BR/><BR/>عشان أنا ميفرقش معايا الفيلم ولا يفرق معايا خالد يوسف ، أنا مشكلتي الأساسية ومصدر زعلي إن دي تكون خاتمة مخرج شغال خمسين سنة في السينما وأخرج أفلام من أعظم أفلامنا .. مخرج بيمثلي شخصياً حاجة أبعد كتير من كونه مخرج<BR/><BR/>خالد أخرج الفيلم .. خالد مأخرجش الفيلم .. مش هي دي المشكلة<BR/>المشكلة إن في الفيلموغرافيا بتاعة شاهين هيبقى آخر فيلم ليه هو هي فوضى .. آخر فيلم بعد باب الحديد والأرض والناصر والثلاثية الذاتية وغيرهم ..<BR/><BR/>نوَّرتي :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-59704459143986898012008-01-07T15:25:00.000+02:002008-01-07T15:25:00.000+02:00ياسمين1ده العادي يعني حضرتك:)2 حقك<STRONG>ياسمين<BR/><BR/>1<BR/><BR/>ده العادي يعني حضرتك<BR/><BR/>:)<BR/><BR/>2 <BR/><BR/>حقك</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-31760749375544714412008-01-07T14:37:00.000+02:002008-01-07T14:37:00.000+02:00انا عاوز اسميك محمد قشوع حاول تنظر للنص المليان من...انا عاوز اسميك محمد قشوع <BR/>حاول تنظر للنص المليان من الكوباية <BR/>ولو كانت بس فيها نقطتين <BR/>....<BR/>إيه رأيك فى شيكامارا <BR/>فلم ولا مش فلمDantY ElMasrYhttps://www.blogger.com/profile/02581719791628968437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-47132697999848341142008-01-04T22:13:00.000+02:002008-01-04T22:13:00.000+02:00محمدازيكهو الواحد ايه يا محمد غير شويه حاجات بيحبه...محمد<BR/>ازيك<BR/>هو الواحد ايه يا محمد غير شويه حاجات بيحبها شويه اشعار شويه افلام شويه اماكن شوارع اغانى بنى ادميين<BR/><BR/>عشان كده انا كمان بافرح لما يكون فى حد بيحب الحاجات اللى باحبها باحس ان عنده حته منى لان جو مثلا حته منى او منير او الزمالك او اسكندريه<BR/><BR/>ورغم ان العلاقات الانسانيه تستلزم اكتر من الاشتراك فى حب الاشياء -على رأي يحيي-لكن ده ميمنعش اننا نفرح بالاشتراك ده<BR/><BR/>مممممممممم<BR/>انا اكيد كنت باستظرف لما باقول ان جو ممكن يعمل فيلم تانى مع محسن<BR/>انا اساسا معنديش امل ان جو يعمل فيلم تانى اساسا<BR/><BR/>لكن دايما كان عندى حلم غريب ان جو يعمل فيلم غنائي راقص زى المولان روج -نيكول كيدمان-او شيكاغو-ريتشارد جير<BR/>ولما كنت باحلم بالفيلم العجيب ده كنت باتخيل دايما البطل محسن باحس انه ممكن يبدع بجد فى نوعيه الافلام دى<BR/><BR/>الاسماعيلى بيبسطنى وباحس ان الاسماعيلاويه بيستمتعو بالكوره بجد ونجوم الاسماعيلى بعد الاعتزال بيهربو من الاضواء مش بيدورو على نجوميه خارج الاخضر تحس انهم ناس بتوع كوره بجد<BR/><BR/>لكن الحب الحب هو الزمالك طبعا<BR/>:)<BR/><BR/>تعالى هنا بقى انا قرتلك تعليق عند حفصه بتقول انك حتعمل بوست تشتم منير انت عاوز تموتنى يعنى يا محمد خبطتين فى الراس توجع يا اخى وكمان انت زعلان من ايه ماهو منير من غير الدماغ دى مكانش حيبدع كده وهو طول عمره كده مكانش يعنى امام فى مسجد ولا واهب نفسه للكنيسه وبعد كده انحرف وراح شد ولا ضرب ولا اتنيل ده هو مولود كده مصدوم ليه بقى منه هو كمان<BR/><BR/>:)<BR/>انا كمان سعيده بيك من الاخر<BR/><BR/>سلام عليكمHypatiahttps://www.blogger.com/profile/09330381648259876867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-30696746744369726452008-01-04T13:37:00.000+02:002008-01-04T13:37:00.000+02:00بعيدا عن أى حاجةو بعيدا عن إنى ماشفتش الفيلم و بعي...بعيدا عن أى حاجة<BR/>و بعيدا عن إنى ماشفتش الفيلم و بعيدا عن إنى بكره أصلا خالد يوسف <BR/>...<BR/>ماتزعلش <BR/>:) <BR/>و مش عارفة أقولك غير ماتزعلش ..<BR/>لسه الأغانى ممكنة ..ممكنة <BR/>قوم بقى يالا <BR/>:) <BR/>عشان خاطر البت الصغيرة اللى اسمها مها اللى عمالة توحوح دلوقتى من الإمتحانات ..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-47956095937715280882008-01-04T03:29:00.000+02:002008-01-04T03:29:00.000+02:00تقريبا هذه هي النتيجة الطبيعية حين تسلم الآلهة ذقو...تقريبا هذه هي النتيجة الطبيعية حين تسلم الآلهة ذقونها لصغار الكهنةCamellia Husseinhttps://www.blogger.com/profile/15735434869492317332noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-82545064625770584632008-01-03T20:38:00.000+02:002008-01-03T20:38:00.000+02:00تعليق صغير تانىأنا لسه قارى تعليقك على الفيلم عند ...تعليق صغير تانى<BR/>أنا لسه قارى تعليقك على الفيلم عند بحب السيما<BR/>وطبعا شامم ريحة تطابق غريب جدا فى أفكارنا عن الفيلم لدرجة إنى عايز أعتذر لك<BR/>وأنا كنت بأهزر لما باقول إنى اكتشفت فى نفسى قدرات تحليلية<BR/>:))<BR/>عموما أنت قلت هناك معظم اللى كان فى دماغى بالضبط من ساعة ما الفيلم بدأ ولحد دلوقتالسهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-54784106975476494952008-01-03T20:10:00.000+02:002008-01-03T20:10:00.000+02:00على فكرة عايز أقولك قصة عشان ماتياسش قوى قوى كدهفى...على فكرة عايز أقولك قصة عشان ماتياسش قوى قوى كده<BR/><BR/>فى فترة من الفترات أخرج مخرج الواقعية الجميل صلاح أبو سيف فيلم إسمه حمام الملاطيلى أظنك تعرفه<BR/>أنا ماشفتش الفيلم بس قريت عنه نقد كتير فى كتاب عن صلاح أبو سيف<BR/>بيقولك إن فى نهاية الفيلم بعد شذوذ يوسف شعبان والمشاهد الجنسية بين محمد العربى وشمس البارودى جميلة جميلاتى<BR/>واحد ظلع فى آخر الفيلم عامل يجرى فى الشارع ويقول إصحى يا مصر إصحى يا مصر - هتاف الشيوعيين التقليدى فى السبعينات- <BR/>القصد من القصة دى إن ده ماكانش آخر أفلام صلاح أبو سيف رغم إن كان سقطة من سقطاته<BR/>وبعد كده عمل أحد روائعه البداية وغيرها<BR/>فماتيأسش إلا لو يوسف شاهين مات أو مرض مرض شديد أو أعلن اعتزاله أو استحلى اللعبة فكرر التجربة مع خالد يوسف <BR/>:)))السهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-80271722750974397612008-01-03T19:58:00.000+02:002008-01-03T19:58:00.000+02:00عشان أنت طيب وأبن حلال وطبعا بتحب سكوريزى أنا حأحح...عشان أنت طيب وأبن حلال وطبعا بتحب سكوريزى <BR/>أنا حأححاول أكتب جزء ولو صغير من نقدى هنا عن الفيلم بدل عشان أنا عمرى ما حأكتب بوست فى فيلم زى ده<BR/><BR/>أولا : أنا دخلت فيلم مع واحد صاحبى عشان أبسطه ولما خرجنا وقالى إنه ماشفاشى لشاهين غير فيلم واحد ألا وهو المصير شخرت له فى وسط الشارع ومشيت<BR/><BR/>ثانيا: الفيلم ده أثبت لى إنى عندى كمية قدرات تحليلية فى الأفلام بنت لذينا ححاول أطلعها هنا<BR/><BR/>أولا : عن يوسف شاهين أو الجانب الشاهينى<BR/>طبعا شاهين فى الفيلم ده أدى قلم لخالد يوسف عشان يمضى شهادة وفاته <BR/>واضح إن الناس مش عايزة تصدق إن الراجل كبر وخرف <BR/><BR/>لكن طبعا فى شوية ملاحظات<BR/>واضح إن هالة فاخر مذاكرة كويسة دور محسنة توفيق فى العصفور وطبعا بمساعدة الأستاذ ده حتى من إسمها بهية<BR/>عقدة أويب المعكوسة عند شاهين راجع فيلم حدوتة مصرية وفيلم الآخر <BR/>فى علاقة نبيلة عبيد بابنها هانى سلامة وعلاقة الولد الشاهينى -لذاك الاسم دلالات - بامه هالة صدقى فى الفيلم ده<BR/>عقدة حاتم النفسية واللى هى قريبة على فكرة من عقدة بطل فيلم باب الحديد مع بعض الاختلافات الكتيرة عند كل واحد فيهم لكن فى كام نقطة متشابة بينهم<BR/><BR/>للاسف أنا كنت بأشم شاهين بفتحة من مناخيرى وأشم خالد يوسف بالفتحة التانية<BR/><BR/>فى فيلم لوودى آلان كان طالع فيه مخرج أعمى بيصور فيلم هو ده حال حقيقةً مع شاهين مخرج أعمى سايب مخرج تاني من أصغر أولاده - لأن باقى أولاده انتقلوا لرحمة الله- يلعب بإسمه وتاريخه<BR/><BR/>وده كان الجانب الشاهينى<BR/><BR/>باقى الفيلم هو خالد يوسف قح على رغم من انى ماشفتش ولا فيلم لخالد يوسف إلا العاصفة وجواز بقرار جمهورى وحتت من اللى بيتعرض على الدش -سواء أنت عمرى أو ويجا- ومش بأعرف أكمله<BR/>الحقيقة أن خالد مخرج أقل من العادى لكن النفخة اللى الراجل بيتنفخها حتفقعه<BR/><BR/>خالد يوسف معندوش خط درامى يمشى عليه وكل الفيلم ممكن يتقص منه حتت ومشاهد كاملة والفيلم يفضل زى ما هو<BR/>خالد يوسف معندوش مشكلة فى إنه يبقى عامل زى حسن الامام يقدم الراقصة أو واحدة بتعرى نفسها وفى نهاية الفيلم يقول الموعظة المباشرة بلا أدنى فن وفى الآخر يقولك إنه فيلم هادف<BR/>خالد يوسف هو واحد بيخرى على خامة الفيلم ويقولك هو ده الواقع <BR/>رغم ان مثلا عندك عاطف الطيب رحمه الله - وأنا بأقول عليه السكوريزى المصرى- كان واقعى برضه وماكناش بيخرى على خامة الفيلم<BR/>وفى نهاية -مع إنى نسيت نص تحليلى وأنا أكتب ونص تحليلى التانى وأنا راجع من الفيلم أنا كل اللى قلته يعتبر ربعى الرابع عن رأيى فى الفيلم- <BR/>الفيلم ده هو إجابة عن سؤال لطيف جدا <BR/>كيف ينتحر اليسار المصرى بجلالة قدره فى فيلم من ساعتين وربع ؟<BR/>وإذا كنت بأقول أن شاهين تبدى ليا فى الدهن اللى فى عتاقى هالة صدقى <BR/>فإن خالد يوسف ظهر فى ***طة صفوة<BR/><BR/>واخيراً أقول <BR/>"عمر الهلس ما غير فكرة"<BR/>:))<BR/><BR/>ملحوظة: أعمل بحث على جووجل على مدونة طق حنك -وهو من آباء المدونين على فكرة- حتلاقيه كاتب عن الفيلم كلام لطيفالسهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-43216613084110415782008-01-03T15:07:00.000+02:002008-01-03T15:07:00.000+02:00والله الفيلم مش فظيع للدرجه دي و بعدين ماجبتش سيرة...والله الفيلم مش فظيع للدرجه دي <BR/>و بعدين ماجبتش سيرة خالد يو سف ؟Memohttps://www.blogger.com/profile/10558380451353614646noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-30742251499753861912008-01-03T09:34:00.000+02:002008-01-03T09:34:00.000+02:00:)أنا متفقة تماما مع يحيى فى رأيهو بغض النظر عن " ...:)<BR/><BR/><BR/>أنا متفقة تماما مع يحيى فى رأيه<BR/>و بغض النظر عن " الفوضى " اللى سببها هنا " هى فوضى " فأنا هخرج م الموضوع الأساسى و أروح لموضوعين فرعيين تماماً<BR/><BR/><BR/>1<BR/><BR/>عاجبنى أوى البوست<BR/>لا عاجبنى جدا يعنى<BR/><BR/><BR/><BR/>2<BR/><BR/>رامز .. منك للى كلت مصارين جوزهاYasmine Adel Fouadhttps://www.blogger.com/profile/03649791723030946242noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-73368567594043486792008-01-03T08:45:00.000+02:002008-01-03T08:45:00.000+02:00عزةإيه يا بنتي فينك ؟ مختفية ليه وإيه أخبارك ؟اللف...<STRONG>عزة<BR/><BR/>إيه يا بنتي فينك ؟ مختفية ليه وإيه أخبارك ؟<BR/><BR/>اللفظ الأصح لشعوري بالفيلم هو إني بكرهه فعلاً .. مفيهاش مواربة <BR/><BR/>والله يا عزة أنا كنت أتمنى أقدر أضحك على نفسي عشان ده أريح ولإني لحد دلوقتي كل ما أشوف مشهد من فيلم قديم لشاهين أضايق إن دي تكون النهاية<BR/><BR/>بس زي جملة أحلام اللي بتقولها ياسمين دايماً ، الجهل ترف لم يعد في متناولنا !<BR/><BR/>سلامي ليكِ يا عزة وأتمنى تكوني بخير</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-92048641757787023482008-01-01T23:59:00.000+02:002008-01-01T23:59:00.000+02:00شاهين يعمل فيلم تاني مع محسناممممهقولك شعاري الدائ...<STRONG>شاهين يعمل فيلم تاني مع محسن<BR/><BR/>امممم<BR/><BR/>هقولك شعاري الدائم وكلمة من أكتر الكلمات اللي بحبها ومؤمن بيها في حياتي<BR/><BR/>من حقنا نحلم</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-21903854109157007082008-01-01T23:58:00.000+02:002008-01-01T23:58:00.000+02:00نسرينمتعرفيش قد إيه بفرح بطفولية لما حد يقولي إنه ...<STRONG>نسرين<BR/><BR/>متعرفيش قد إيه بفرح بطفولية لما حد يقولي إنه بيحب حاجة من الحاجات الأساسية اللي بحبها في حياتي <BR/><BR/>بفرح أوي لما حد يقولي إنه بيحب يوسف شاهين - أيوة لسه بفرح أيًّ كان - وأحس إنه بيحبه بجد<BR/><BR/>وبفرح أوي لما حد يقولي إنه بيحب الإسماعيلي وبيحترم الكورة اللي بيقدمها حتى لو مكنش بيشجعه <BR/><BR/>أنا سعيد بيكي من الآخر :)</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-11586207380912964462007-12-27T10:02:00.000+02:002007-12-27T10:02:00.000+02:00محمدانا فى الفتره اللى فاتت حاولت اقرا كل حاجه اتك...محمد<BR/>انا فى الفتره اللى فاتت حاولت اقرا كل حاجه اتكتبت على الفيلم والحقيقه اكتر حاجه لحظتها المباشره اللى فى الفيلم الواضحه جدا والمشاهد المقرفه بصراحه<BR/>مصدومه بس مش اوى مش قادره استوعب<BR/>بس انا حاشوف الفيلم باذن الله قريب اكيد حينزل دى فى دى اول مايترفع من السينما و والدتى حتبعتهوللى لانها حتتجنن عشان اشوف الفيلم واصدقها<BR/>بس الحقيقه انا مصدقه ان الفيلم سئ لان كل الناس اللى اعرفهم وبيحبو شاهين اجتمعو على ان الفيلم مقرف<BR/>وكلمه مقرف بالتحديد سمعتها كتير اوى<BR/>ممكن اسامح جو<BR/>ممكن اسامحه لو عمل فيلم مع محسن محى الدين تانى<BR/>:)<BR/>انا بحب الاسماعيلى<BR/>:)<BR/>رايحه اشوف الكومنتس اللى عند بشرى<BR/><BR/>سلامHypatiahttps://www.blogger.com/profile/09330381648259876867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-90305068737780823822007-12-26T07:20:00.000+02:002007-12-26T07:20:00.000+02:00بشرىمعرفشأقصد يعني مفكرتش إني بحلله وعايز أنزله ، ...<STRONG>بشرى<BR/><BR/>معرفش<BR/>أقصد يعني مفكرتش إني بحلله وعايز أنزله ، أنا اللي قلته عندك زي ما قلت كان مجرد انطباعات مصاغة بشكل عصبي<BR/><BR/>عموماً يا جماعة لو حد مهتم إنه يقرا رأيي بشكل مفصل أكتر وأوضح ، ممكن يقرا ردودي عند بشرى هنا :<BR/><BR/>http://boshramohamed.blogspot.com/2007/12/2007.html</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6429441444245323657.post-25699622452447297672007-12-26T07:16:00.000+02:002007-12-26T07:16:00.000+02:00أحمدأنا برضه لما قريت الرد قلت إيه الحنية اللي نزل...<STRONG>أحمد<BR/><BR/>أنا برضه لما قريت الرد قلت إيه الحنية اللي نزلت عليك فجأة دي ، دايماً بتفكرني بعماد حمدي في فيلم الخطايا .. الرد ده افتكرت حسين رياض في رد قلبي<BR/><BR/>--<BR/><BR/>نتكلم جد<BR/><BR/>أنا شخصياً مكنش عندي شك إن الفيلم بتاع خالد يوسف من الجلدة للجلدة ، ده شيء بيبدأ فعلاً من الفنيين - غادة عز الدين وياسر عبد الرحمن هما اللي أيفوا آخر فيلمين لخالد يوسف وبقوا الكاست بتاعة - لحد طريقة التريلر بتاع الفيلم .. وبيوصل طبعاً للفيلم نفسه : أسلوب تترات البداية وبدء الفيلم من نقطة مثيرة وحماسية .. دخول المازيكا .. طريقة المونتاج التقافزي اللي معنديش أي اسم علمي ليه بس بيخلق جواك شعور إن الدراما بطة بلدي بتنطط مش بتسير كما هو معتاد .. طريقة الفينالة بشكل حماسي ونزول اسم الفيلم والمخرج مع التيمة الأساسية للمازيكا - نهايات ويجا .. خيانة مشروعة .. هي فوضى ، كوبي وباست فعلاً - .. إلخ كل الحاجات اللي بتشكل الفيلم بكل مفاصلة<BR/><BR/> بس يا أحمد أنا فعلاً معنديش مشكلة مع خالد يوسف زيك وزي ناس كتير ، يعني في حاجات كانت بتخلي ناس تانية تتنطط ، بالنسبة لي مكنتش مزعجة للدرجة دي .. وإن كنت أعتقد إني كنت واهم نفسي بإرادتي عشان عايز أشوف من خالد حاجات أحسن<BR/><BR/>ورغم كل ده بتفضل مسئولية شاهين موجودة على فيلم بيحمل اسمه أولاً وأخيراً ، زي ما قلت .. هو محطلوش مخدر في النسكافية وخلاه يوافق على القرف ده<BR/><BR/>الكروما<BR/>وحياة أمي ما شفت مشاهد أغرب من كده في حياتي !<BR/>الغرابة مش في الكروما نفسها واستخدامها بطريقة الخمسينات لما كان فيه صعوبة التصوير الخارجي<BR/>الغرابة الحقيقية إنك فعلاً مصور خارجي ! طب عايز إيه يعني ؟!!! .. حد في الدنيا يعمل كده <BR/><BR/>كنت بشوف إمبارح خيانة مشروعة وخرجت بشعور زي الزفت ناحية تفاصيل كتير فوتها - اختيارياً - في المشاهدة الأولى ، نفس مشكلة الكروما في مشاهد عربية متكررة في تلات مشاهد - وإن كان الحق يتقال مش بسذاجة وعبط مشهدين هي فوضى - ، طب أفهم ليه مبتصورش داخلي في أوضة أو كازينو أو أي نيلة طالما الحوار مش مستاهل وحضرتك مش عايز تصور خارجي !!<BR/><BR/>خالد يوسف قرب يكرهني في مصر اللي بتخرج أفلام بالشكل ده ويظن أصحابها إنها شيء مهم أو بيحمل قيمة تذكر<BR/><BR/>واللي يفقع فعلاً إن الشيطان كان بيلعب في دماغي أدخل حين ميسرة كفرصة أخيرة ليه ، بس برضه افتكرت حوار برلين في حدوتة مصرية لما يحيى كان بيقول لمهدي : ليه غاوي خوازيق :)<BR/><BR/>ليه شاهين تبناه <BR/>معرفش يا أحمد والله <BR/>كنت هقولك يمكن هو راجل طيب ، وبعدين افتكرت شاهين برضه في إسكندرية كمان وكمان لما كان بيقول ليسرا : طب ما أنا أمي طيبة <BR/>:)<BR/><BR/>الناس الكبيرة بتخرف فعلاً وده مش عيب<BR/>بس الآلهة مبتخرفش !!<BR/><BR/>أبقى أنا المخدوع وعادي .. أبقى أعمى .. أبقى أخطأت المسار !!<BR/><BR/>بالمناسبة مش منير - اللي مخرفش - ده بتاع القبطان والرهبان وبر الأمان والعبور التاني :)<BR/><BR/>ربنا يسهل يا أحمد ، أنا مقدم المشيئة من بدري بس الامتحانات قربت ، ادعي لي<BR/><BR/>عجبني الكلمتين اللي ادتهم لرامز في جنابه ، اصبر بس لما نتقابل لإني مفقوع منه بجد ، بس المشكلة حالياً إنه حاجة من اتنين .. يا مش بيرد على تليفونات المسلمين يا الإسماعيلاوية .. <BR/>آدي عيب الشهرة</STRONG>محمد المصريhttps://www.blogger.com/profile/02015997951122869667noreply@blogger.com